Moni asia on muuttunut ja muuttuu jatkuvasti verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa. Avainsanat ovat yhä tärkeässä roolissa, mutta niiden tuputtaminen on nopea tie mustalle listalle. SEO (Search engine optimization, eli hakukoneoptimointi) muutoksia ajaa hakukonejätti Google, jonka parametrit muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Googlen ”huijaaminen” alkaa olla mahdotonta ja sen sijaan kannattaakin keskittyä laadukkaaseen sisältöön, joka palvelee aidosti lukijaansa.

Muutama perusasia säilyy kuitenkin muuttumattomana. Seuraavilla perusasioilla pidät sivustosi tuoreena, hyödyllisenä ja siten näkyvänä myös Googlen silmissä:

Se mitä ei sivulla ole, ei voi tulla löydetyksi

Useimmin esiin nouseva tarve on tulla löydetyksi tietyllä hakutermillä ja useimmin ratkaisu siihen on tuottaa alasivu ja sisältöjä termin ympärille. Jos sivulta ei löydy termiä otsikkotasolla, sisällössä, URL-osoitteessa eikä kuvien metatiedoissa, ei termillä voi tulla löydetyksi.

Varmista sivustosi nopea latautuminen

Latausnopeus on merkittävä tekijä hakukonelöydettävyydessä. Hidas latautuminen ärsyttää ihmistä ja hautaa sivuston alas hakutuloksissa. Vain sekunnin viive lataamisessa johtaa hakutulosten tippumiseen jopa 7%.

Tee linkkejä hyödyllisille sivuille

On helppo kuvitella, että sivulta ulos linkkaaminen on huono ajatus, koska se ohjaa lukijan pois omalta sivultasi. Linkkien rakentaminen on kuitenkin tärkeä ja fiksu osa hakukoneoptimointia – ja voi parhaimmillaan johtaa mieluisaan asiakaskokemukseen ja turhien yhteydenottojen välttämiseen.

Sisältö on ihmisille

Kun teet sisältöä ihmisille, myös hakukoneet suosivat sitä. Mitä enemmän ihmisiä sivustolle tulee ja viettää siellä aikaa, sitä paremmin sivu tulee löydetyksi. Kun teet sisältöä joka on hyödyllistä ihmisille, edut ovat huomattavasti nopeita osumia suuremmat. Tätä kutsutaan SEO-sisällöntuotoksi. Kun laitat ihmisen ensin, huomaat pian, että hakukoneet seuraavat ihmistä – kuten ne on suunniteltu tekemään.

Kehota muita hyödyllisiä sivustoja linkkaamaan sivullesi

Onko sinulla hyvä yhteistyökumppaneita? Asiakkaita? Oletko jonkun asiakas? Onko heidän sivustonsa laadukas ja hyödyllinen? Pyydä heitä linkkaamaan sivustosi hyödylliseen informaatioon. Siitä hyötyvät parhaimmillaan kaikki.

Analysoi tuloksia

Hakukoneoptimointia ei voi toteuttaa järjestelmällisesti ilman tulosten seuraamista. Varsinkin WordPressissä on lukuisia hyviä työkaluja tulosten seuraamiseksi ja analysoimiseksi. On tärkeää tietää esimerkiksi, miten kävijät sivulle löytävät, sekä mitä ja kuinka kauan he siellä viipyvät.

Muista meta-kuvaukset

Nyt mennään hivenen tekniseksi, mutta meta-kuvausten lisääminen jokaiselle alasivulle auttaa Googlea ohjaamaan yleisöä sisältösi pariin SEKÄ hakijaa klikkaamaan linkkiäsi. Muista tuottaa jokaiselle alasivulle uniikki teksti – Google ei katso hyvällä copy/paste-sisältöä. Yksi loistava työkalu meta-kuvausten käsittelyyn on WordPressin Yoast SEO.

 

Google seuraa ihmistä

Paras tapa saada sivuille lisää lukijoita, on houkutella sinne kävijöitä. Kuulostaa typerältä, mutta kävijämäärät ovat merkittävä tekijä hakukonenäkyvyydessä

Käytä vain ymmärrettäviä osoitetietoja

Jos ihminen ei pysty lukemaan URL-osoitettasi, siihen ei pysty myöskään hakukone. Vältä url-osoitteita, joissa on numeroita tai geneerisiä sanoja. Homma ei ole iso, mutta sillä on suuri merkitys. URL-osoitteet on tärkeä huomioida varsinkin silloin, kun muutat sivuston rakennetta tai sisältösivuja.

Ota some haltuun!

Helpoin tapa linkata omalle sivustollesi on omien sosiaalisten median kanaviltasi. Sen lisäksi, että ohjaat sivustolle potentiaalisia asiakkaita, myös hakukoneet pitävät sosiaalisen median linkkauksista, kuten myös jaoista ja tykkäyksistä. Saattaa olla myös viisasta lisätä sivuillesi sosiaalisen median tykkäys- ja jakonappeja – tai vaikkapa some syöte, joka korvaa yhä useammin verkkosivujen ajankohtaista-osiot.

Nimeä kuvat oikein

Muista nimetä verkkosivullasi käytetyt kuvat palvelua kuvaavasti sekä liittää mukaan myös toissijaiset nimet ja kuvien kuvaukset. Mikäli sivullasi on paljon kuvia, saatat joutua olemaan kekseliäs, sillä myös kuvien nimeämisessä tulisi välttää niin toistoa kuin valheellisuuttakin.

Julkaise uniikkia, hyvää sisältöä jatkuvasti

Viimeisin on yleensä se tärkein: muista tuottaa sivustollesi jatkuvasti uutta, laadukasta sisältöä. Sisältömarkkinointi vaatii suunnitelmallisuutta ja määrätietoisuutta, mutta se kannattaa. Ainutlaatuinen, tuore sisältö pitää niin sivuston vieraiijat kuin Googlenkin varpaillaan. Fiksuiten hyödynnät sisältöä myös jakamalla sitä sosiaalisessa mediassa ahkeasti.

Haluatko tulla löydetyksi hakukoneista?

Me voimme auttaa sinua. Ota yhteyttä!

Mikko Blomberg / Viestintätoimisto Sanavarma
044-5231358
mikko.blomberg@sanavarma.fi