On sanottu, että pienikin yritys voi olla netissä saman arvoinen kuin suuri yritys. Teoriassa se pitänee paikkansa.

Käytännössä monet pk-yritykset hukkaavat mahdollisuuksiaan myydä ja markkinoida yhden varsin yksinkertaisen asian vuoksi.

Niillä on liian vähän sisältöä.

On yrityksiä, joiden sivut koostuvat lähes vain ranskalaisista viivoista eli bullit pointseista. Juuri muuta ei ehkä sivuilla olekaan.

Tuo on tietenkin ääripäätä, mutta yrityksen kokoa voi netissä arvioida jo pelkästään sivustolla olevan sisällön määrästä.

Mitä enemmän sivustolla on sisältöä, sitä suuremmasta yrityksestä on luultavasti kyse ja mitä vähemmän sisältöä on, sitä pienempi yritys on kyseessä. Tietenkin on poikkeuksia.

Nettisivujen tekstin vähyydellä on negatiivisia seurauksia.

Yksi seuraus on, että sivut eivät näy Googlen hakutuloksissa. Syy on se, ettei Googlen hakualgoritmi tunnista lyhyttä tekstiä yhtä relevantiksi kuin sellaisen sivun, jossa on paljon hakusanaa koskevaa tekstiä.

Voi olla parempi koostaa yksi pitkä sivu kuin jakaa teksti kahdelle sivulle. Pitkän tekstin sivu löytyy todennäköisemmin korkeammalta sijalta Googlen tuloksissa kuin kumpikaan lyhyen teksin sivuista.

Toinen merkittävä seuraus on, että sivulla vieraileva ei ymmärrä yrityksen tarjontaa muutamien sanojen perusteella.

Lyhyehkö teksti voi riittää yksinkertaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Sivulla kävijät saattavat entuudestaan tuntea tuotteet tai niiden ostaminen sisältää pienen riskin, tuote on selkeä ja asiakkaalle helposti ymmärrettävä.

Kun tuote tai palvelu on monimutkainen, käsitteellinen ja abstrakti, sen ymmärtäminen tulee vaikeaksi, ellei tuotetta ja palvelua kuvata selkeästi ja yksinkertaisesti.

Kuvauksen on oltava helposti ymmärrettävää. Se tarkoittaa, ettei lukijaa pidä pyytää keksimään mitään itse, häntä ei pidä pyytää ajattelemaan vaan, että tekstin kirjoittaja on ajatellut ja kirjoittanut yksinkertaisesti. Kirjoittaja on ajatellut lukijansa puolesta.

Lukijan mieltä ei saa rasittaa.

Pitkä teksti antaa paremman mahdollisuuden kuvata kaikki kunnolla kuin lyhyt teksti, joka jättää aukkoja lukijan ymmärrykseen. Aukot hänen olisi täytettävä pohdinnalla, mutta hänpä ei siihen rasitukseen antaudu.

Lisäksi on vielä eräs asia.

Nimittäin pitkä teksti on yleensä helpompi tuottaa kuin lyhyt.

Ystäväni Touko on mainio puhuja. Hän sanoo, että pitkän puheen kirjoittaminen on paljon helpompaa kuin lyhyen. Se pätee myös nettisivuteksteihin. Pitkä on helpompi, koska et joudu painiskelemaan sen päätöksen kanssa mitä sinun on jätettävä pois.

Suoramarkkinoinnin tutkimusten mukaan pitkä teksti myy lähes aina paremmin kuin lyhyt mediasta riippumatta. Näin sanovat monet markkinoinnin asiantuntijat kuten Drayton Bird, John Forde, Michel Fortin ja moni muu.  Maallikot ovat kuitenkin usein sitä mieltä, että lyhyt on parempi. Väärin.

Jos pitkä teksti ei myy hyvin, on teksti tylsä. Se ei kiinnosta lukijaa.

Kuinka pitkä tekstin on oltava?

Jaa’a. Tekstin on oltava riittävän pitkä. Riittävän pitkä teksti on sellainen, jossa lukijan mielestä kaikki oleellinen on kerrottu, jotta hän voi tehdä päätöksen. Mitä on kaikki oleellinen riippuu tuotteesta ja palvelusta.

Eikä tässä vielä kaikki.

Pitkät tekstit tuottavat laadukkaampia liidejä kuin lyhyet tekstit. Pitkän tekstin lukijat ovat kiinnostuneempia kuin lyhyen tekstin lukijat.

Yksinkertaisesti sanottuna. Parannat nettisivujasi

  • laajentamalla sisältöä asioihin, joista ei sivuilla vielä ole mitään
  • syventämällä ja avaamalla enemmän olemassa olevia tekstejä helpommin tajuttaviksi

Seurauksena sivuillesi tulee enemmän kävijöitä ja he ymmärtävät paremmin mitä yrityksesi voi tarjota heille.

---

Heikki Matias Luoma kirjoittaa kahta uutta e-kirjaa: Teknologian ja palvelujen myynnin prosessin kehittäminen ja Myyntijohtaja valmentaa myyjiä

Actional Oy sparraa nopeaan strategian jalkautukseen myyntitoiminnassa.

Actional Oy
Google+