Kotisivuja tarkastellaan enemmän kuin koskaan, ja ne ovat usein ensimmäinen kontakti asiakkaan ja yrityksen välillä. Internetin helppous ja saatavuus on muuttunut huimasti älypuhelimien ja modernimpien työrutiineiden ansiosta. Monien alojen tulisi kiinnittää huomiota nettisivujen jatkuvaan uudistamiseen, sillä asiakkaiden tarpeet kasvavat ja muuttuvat.

Yritysimagon tulisi pysyä tuoreena. Ajassakin pitäisi pysyä mukana eikä se tapahdu itsestään. Muoti muuttuu ja nettisivut sen mukana. Yritys, joka juuri oli pinnalla ja moderni, saattaa seuraavana vuonna olla jo last season.

1. Ulkonäkö- Yrityksen imago

Trendit nettisivujen ulkoasusta ja graafisesta suunnittelusta muuttuvat jatkuvasti. Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut huikeita muutoksia, ja hienojen efektien laatiminen on tullut halvemmaksi ja helpommaksi. Modernit nettisivut ovat usein vaaleita ja raikkaita, kuvataiteesta tutun termin mukaan ilmavia. Sivuille jää paljon tilaa, värejä käytetään hillitysti ja tekstit pidetään ytimekkäinä. Nykypäivän suunnittelussa keskitytään ilmavaan ja raikkaaseen ulkoasuun sekä sisältöpainotteisuuteen kaikissa visuaalisissa kohteissa: taide, mainonta ja nettisivut.

2. Efektit

Uusia slide-efektejä ja muita hienouksia on tullut kaikkien saataville. Niiden hienous nykyisin piilee siinä, että niistä on tullut helpompia käyttää ja ne ovat kehittyneet niin paljon, että käyttö tai asennus ei vaadi erikoisia toimenpiteitä, eivätkä ne verota nopeutta tai käyttäjäystävällisyyttä.

Tarjolla on useita erilaisia moderneja toimintoja, joilla nettisivut saavat uudenlaista tunnelmaa. Pienilläkin efektilisäyksillä ja -muutoksilla saa jo paljon aikaan.

3. Sisältö

Sisältömarkkinoinnista on puhuttu pitkään: se kasvattaa suosiotaan kokoajan. Yrityksenkin sivuille on hyvä lisätä blogi ja paljon erilaista asiakkaalle hyödyllistä tietoa, sillä ne antavat lisäarvoa käyttäjille. Myös yrityksen portfolio ja tieto asiakaskontakteista on mielenkiintoista luettavaa kaikille kävijöille.

Mitä kauemmin asiakas pysyy nettisivuilla, sen helpommin hän muistaa yrityksen olemassaolon. Kaikki asiakkaat eivät ole tämän päivän asiakkaita: koskaan ei voi tietää, vaikka tänään sivuilla vieraillut kävijä olisikin vuoden päästä suurin asiakkaasi.

4. Lisäosat

Iso osa asiakaspalvelusta ja asiakaskontakteista tapahtuu nykyään internetissä. Tällöin voidaan miettiä, tarvitseeko sivuille lisätä erilaisia lisäosia, kuten ajanvarausjärjestelmää, kalenteritoimintoa, sijaintia kartalla, sosiaalisen median painikkeita, keskustelufoorumia tai yhteydenottolomaketta. Näillä lisäosilla saa jo paljon arvoa asiakkaalle: ostotapahtuma helpottuu, asiakaspalveluun käytettävä aika pienenee, tiedot ovat automaattisesti tallessa järjestelmässä, palvelu on saatavilla kokoajan. Kun nettisivut ovat kunnossa, asiakas ja sivujen haltija saavat niistä kaiken hyödyn irti.

5. Responsiivisuus

Sivuja selataan kaikilla laitteilla. Laitteet, joissa on internet, muuttuvat ja niiden määrä ja erilaisuus kasvaa. Muutama vuosi sitten mobiilisopiviksi muunnetut sivut eivät välttämättä toimi enää täydellisesti nykyisillä laitteilla. Optimointeja on syytä päivittää, sillä sivujen toimivuus on aina yrityksen paras mainos.

6. Hakukoneoptimointi

Hakukoneissakin on tapahtunut suuria muutoksia viime aikoina. Uudenlaiset hakukriteerit ovat tulleet voimaan vasta vuoden sisään. Vaikka olisit ennen tätä nähnyt suuren työn sivujen optimoinnin suhteen, eivät ne välttämättä enää näy hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi liikaa korostaa, sillä se auttaa asiakkaita löytämään sivuston ja yrityksesi. Mikäli sinua ei löydetä netistä, asiakkaita ei yksinkertaisesti tule.

7. Yrityksen olemassaolo

Kun yrityksen sivuja päivitetään aktiivisesti, asiakkaat näkevät, että yritys on edelleen olemassa. Pelkkä ajantasainen tieto ei aina riitä, sillä ulkoasultaan vanhan näköiset sivut voivat antaa kuvan yritystoiminnankin jämähtämisestä takavuosien tasolle. Nykyisessä taloustilanteessa kuluttajat ovat tottuneet siihen, että osa yrityksistä lopettaa toimintansa. On siis tärkeää, että nettisivuillasi tulee ilmi, että yritys on edelleen olemassa, voimissaan ja valmis palvelemaan asiakkaitaan modernissakin maailmassa.