Hyvä hakukoneoptimointi pyrkii nykyään tasapainon löytämiseen teknisten seikkojen ja luovan sisällön välillä. Jos tuottamasi sisältö kiinnostaa oikeita ihmisiä, se tulee kiinnostamaan myös Googlea. Teknisen puolen osaamisella voi auttaa Googlea löytämään ja käsittelemään sivuja oikein, mutta parhaisiin hakutuloksiin tarvitaan enimmäkseen sisältöä, sisältöä ja päälle vähän lisää sisältöä.

 

Optimoinnin historia lyhyesti

Muutama vuosi sitten yritykset myivät hakukoneoptimoinnin paketteja, jotka lupailivat hakukonetulosten paalupaikkaa. Näitä tuloksia haettiin mm. ulkopuolisilla sivustoille johtavilla linkeillä sekä täyttämällä teksti hakukoneita kiinnostavilla avainsanoilla. Tämä johti siihen, että parannukset palvelivat enemmän botteja, jotka pitävät päälle liimatuista avainsanoista: tavallisen käyttäjän kannalta teksti oli kankeaa ja vaikealukuista.

 

Vuoden 2012 Google Penguin -päivityksen jälkeen suurin osa vanhentuneista tekniikoista ei enää toimi, vaan enemmänkin tekee vahinkoa sivuston sijoitukselle. Googlen algoritmit alkoivat havaita ja arvioida sivustoa sen sisällön ja sille johtavien linkkien laadulla. Epämääräisiltä sivuilta tulleiden linkitysten myötä sivuston sijoitus tippuu alas, ja liian suuren avainsanatiheyden Google tulkitsee spämmäykseksi alentaen sisällön arvoa käyttäjien kannalta. Vanhan tekniikan kaltainen optimointi on siis mennyttä: hakukoneiden huijaaminen ykköspaikan saamiseksi voi toimia hetken aikaa, mutta Googlen botit huomaavat tämän ennen pitkää ja jakavat avokätisesti rangaistusta.

 

Moderni optimointi

Googlen kautta tapahtuvan liikenteen tulisi ohjata käyttäjät suoraan heidän hakemansa sisällön, palvelun tai tuotteiden luo. Yrityksenä Googlen ensisijainen tavoite on omien asiakkaiden palvelu, ja Google haluaa tulevaisuudessakin kehittää hakukonettaan käyttäjien tarpeisiin. Tämän vuoksi Google arvostaa luonnollista käyttäjäliikennettä teknisiä osa-alueita enemmän ja listaa korkealle ne sivustot, joista oikeat käyttäjät ovat eniten kiinnostuneita.

 

Moderni hakukoneoptimointi käsittää ennen muuta sisällön ja palvelujen optimoinnin ihmiskäyttäjiä varten. Tähän kuuluu monia alueita, mutta tässä niistä oleellisimmat:

 

Sivuston terveys

Sivuston pitää olla terve, jos se haluaa menestyä hakutuloksissa. Google ja muut hakukoneet arvostavat latausnopeutta ja puhtaita sivustoja. Haittaohjelmat, liialliset mainokset ja epäilyttävät linkit laskevat sivuston arvoa, joten on tärkeää pitää sivusto turvassa tunkeilijoilta, hyökkäyksiltä ja roskakommenteilta. Tämä koskee myös sellaisia ponnahdusmainoksia, jotka on luokiteltu haitallisiksi tai johdattavat haitallisille sivustoille. On tärkeää huolehtia sivuston turvallisuudesta ja roskapostisuodatuksesta. Jos sivusto käyttää ulkopuolisia laajennuksia tai lisäosia, niiden päivitykset on syytä pitää kunnossa: vanhentuneet lisäosat voivat olla tietoturvariski ja tarjota tunkeilijoille pääsyn sivustolle.

 

Sivuston terveyden tarkistukseen on olemassa työkaluja, kuten SEO site check-up, mutta nämä voivat antaa paljon dataa ilman selityksiä tai ohjeita sivujen kunnon parantamiseen, eivätkä työkalut aina toimi oikein suomenkielisillä sivustoilla. Meidän kauttamme saat ilmaisen sivuston terveystarkastuksen.

 

Nopeusoptimointi

Google arvostaa käyttäjäkokemusta, ja käyttäjät eivät arvosta sivuston hitautta. Sivuston latausaika on mitattava arvo Googlen boteille, ja käyttäjät ovat oppineet odottamaan nopeaa selausta. Hyvä latausaika sivulle on muutama sekunti: jokainen ylimääräinen sekunti, jonka aikana käyttäjä katselee etanan nopeudella kiitävää latauspalkkia, on epäedullinen sivustollesi.

 

Mobiiliystävällisyys

Nykyään sivuston pitää todella olla puheväleissä mobiililaitteiden kanssa. Googlen 2015 mobiilipäivitys, joka sai myös hellyttävän lempinimen #mobilegeddon, sijoitti mobiilioptimoidut sivustot korkeammalle hakutuloksissa; pudottaen samalla sivustoja, jotka eivät olleet responsiivisesti suunniteltuja. Sivuston tulee skaalautua oikein, olla responsiivisia kosketukselle, sekä oltava helposti navigoitava myös kömpelöillä nakkisormilla ja pienen pienillä näytöillä.

 

Jos haluat tarkistaa, miten oma sivustosi pärjää mobiilioptimoinnissa, tee Googlen oma mobiiliystävällisyystesti.

 

Sivuston olemassaolo

On tärkeää, että sivustolla on eloa, eikä käyttäjä epäile sivun olevan kuollut. Google arvostaa tasaisesti päivitettyjä sivustoja, aktiivista liikennettä sekä uutta sisältöä. Tässä kohtaa sisältömarkkinointi on isossa osassa: tuore sisältö – kuten artikkelit, uutiset, podcastit ja videot – osoittaa, että sivusto on aktiivinen ja käyttäjiä kiinnostava.

 

Järjestys

Sivuston organisointi on tärkeää käyttäjäkokemuksen ja Google-bottien kannalta. Hyvin järjestetty, hierarkinen sivusto on helppo navigoida ja indeksoida. Parhaimmillaan sivuston sisältö on jaoteltu aiheittain, aikaisemman hakusanajaottelun sijaan. Tekniseltä puolelta sivustokartan tuottaminen Googlelle auttaa sivun indeksoinnissa ja sen järjestyksen ymmärtämisessä, mikä taas auttaa hyvän hakukonesijoituksen saamisessa.

 

Avainsanat

Oikeiden avainsanojen valinta on yhä tärkeämpää hakukoneoptimoinnissa, ja kehittäjiä varten Googlella on hyvät työkalut tarjolla. AdWords, erityisesti sen Keyword Planner, on hyödyllinen apu haetuimpien sanojen kartoitukseen. Sisällön optimointi kannattaa tehdä ajatuksella: yksittäisillä sivuilla keskity tiettyjen avainsanojen käyttöön. Sivujen ja sisällön järjestely aiheen mukaan toimii hyvin sekä käyttäjien ja hakukoneiden kannalta.

 

Avainsanoihin ei kuitenkaan kannata keskittyä liikaa. Jos avainsanatiheys menee tietyn rajan yli, Google huomaa tämän ja voi tulkita sen spämmäykseksi. Avainsanojen tarkoitus on lähinnä auttaa hakukonetta ymmärtämään, mitä sivu käsittelee. Paras mittari tietyn sanan oikealle määrälle tekstissä on se, kuinka sujuvaa tekstin lukeminen on. Sisällön suhteen ajattele ensin ihmistä kuvaruudun takana, tämän jälkeen vasta botteja.

 

Laadukas sisältö

Paras asia tähän loppuun: laadukkaan sisällön tulisi olla kaiken markkinoinnin ja optimoinnin perusta. Selvitä käyttäjiä kiinnostavat aiheet ja tuota niistä laadukasta sisältöä. Sisältömarkkinoinnissa on tärkeää, että käyttäjät näkevät sisällön jollain tapaa arvokkaana: sisällön tyyli voi olla esim. tiedottavaa tai viihdyttävää.

 

Nykyään hakukoneet arvottavat myös sivujen luettavuutta, joten sisällön määrä ja laatu ovat kummatkin eduksi sivustollesi. Kuvat ja linkit sivuston ulkopuolelle ovat hyvä lisä sivuilla: jos lisäät kuvia sivuille, muista optimoida myös kuvien nimet ja kuvaukset vastaamaan sivun aihetta.

 

Sisältömarkkinointi

Käyttäjät joutuvat kahlaamaan mainosten, ponnahdusikkunoiden ja tarjousten jatkuvassa tulvassa, joten turhista myyntiyrityksistä on tullut pelkkää jatkuvaa kohinaa. Käyttäjät ovat kuitenkin oppineet suodattamaan turhia häiriötä erinomaisesti. Sivun sisältö on ainoa, mitä käyttäjät oikeasti haluavat nähdä, ja sisällön tuottaminen on avain huomion saamiseen ja käyttäjäyhteyden luomiseen.

 

Ammattilaiset ja asiantuntijat voivat tuoda sisällön avulla esille omaa erityisosaamistaan. Laadukkaalla sisällöllä voi siis sekä vahvistaa yrityksen brändiä että luoda pohjaa uusien asiakkuussuhteiden syntymiselle. Vaistot ja tuntemukset ovat tärkeässä osassa sitä, miten ihmiset tekevät isojakin päätöksiä: hyvän vaikutuksen antaminen on iso etu, ja käyttäjät hakevat todennäköisemmin palveluja sinulta, jos heillä on hyvä kuva sinusta.

 

Hyvä sisältö auttaa käyttäjiä päätösten teossa, ja tämä heijastuu positiivisesti myös takaisinpäin. Informoitu ostaja tietää paremmin mitä haluaa sekä mitä odottaa tuotteilta tai palveluilta, jolloin myös ostopäätöksen teko helpottuu. Jos olet jo etukäteen tehnyt jotain helpottaaksesi ostajan valintaa, herättää tämä enemmän luottamusta ja asettaa yrityksesi etusijalle ostopäätöstä tehtäessä.

 

Hyvän sisällön mainostus on arvokasta myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Sosiaalinen media auttaa näkyvyyden ja klikkausten saamisessa sisällölle, ja sosiaalisen median linkit sisältöösi ovat kaikki plussaa sivustosi asemalle. Kun sisältöäsi jaetaan sosiaalisen median kautta, tämän myötä syntyvä luonnollinen käyttäjäliikenne on juuri sitä, mitä hakukoneet eniten arvostavat.

 

Sisällöntuotanto kannattaa sekä puolin että toisin. Hyvä sisältö tuo sivuillesi uusia kävijöitä, joiden tekemä mielenkiintoisen sisällön katselu ja jakaminen parantaa hakukonenäkyvyyttä, joka tuo taas lisää kävijöitä. Säännöllinen sisällöntuotanto voi olla osa positiivisen kierteen luontia sivustolle ja yritykselle, joten siihen kannattaa panostaa ylimääräistäkin aikaa: jos sisällöntuotanto ei suju omin voimin, sen voi ulkoistaa myös ammattilaiselle.

 

AdWordsista

Monet yritykset mainostavat AdWordsin kautta Googlen hakutuloksissa. Joskus tämä toimii hyvin, joskus taas ei. Koska mainokset näkyvät tiettyjen hakutermien perusteella, usein mainokset ovat jotain muuta, kuin mitä käyttäjä oikeasti haluaa. Esim. haettaessa tietoa ikkunoiden korjauksesta mainostajat usein yrittävät myydä uusia ikkunoita. Käyttäjää ei kuitenkaan kiinnosta ikkunoiden uusiminen vaan niiden korjaus, joten mainos menee hukkaan.

 

AdWordsin käytössä pitää siis olla fiksu ja panostaa mieluummin mainosten laatuun kuin määrään. Mainosten optimointi sisällön täydentämiseen on paljon tuottavampi keino kuin mainosten kohdistamaton läiskintä.

 

Lisäksi on tärkeää huomioida internetin käytännön lukutavat ja mainossokeus. Käyttäjät enimmäkseen siirtävät katseen mainosten ohi niitä huomioimatta, koska he tietävät oikean sisällön olevan mainosten alla. Ja juuri tässä paikassa haluat sivustosi näkyvän: juuri mainosten alapuolella. Tämän paikan saavuttamiseen tarvitaan sisältömarkkinointia ja hakukoneoptimointia.