Oikeastaan kaikenlaisille. Tämä paljasti aika nopeasti artikkelin suuren loppupäätelmän, mutta sähköpostimarkkinointi on ollut ja on vieläkin yksi tehokkaimpia kanavia uusien asiakkuuksien sekä todellisten markkinointitulosten saamisessa.

Sähköposti on tuloksia tuottava työkalu ja on yhä voimakkain uusia asiakkaita tuova kanava. Eräs lähde väittää sen olevan 40 kertaa tehokkaampi uusien asiakkuuksien hankintaan kuin Facebook ja Twitter. Toisen lähteen mukaan sähköposti hakkaa sekä perinteiset että uudet markkinointikanavat, kuten kumppanimarkkinoinnin, maksetun hakukonemainostuksen, videomainonnan sekä sosiaalisen median kanavat.

Sähköposti on tehokas sen henkilökohtaisuuden takia ja sillä on paljon potentiaalia hyvien asiakasliidien luomiseen. Samalla sen kautta on kuitenkin olemassa riski olla tunkeileva ja ahdistava; kuin todella sinnikäs kaupan myyjä, joka ei anna lähteä liikkeestä ennen kuin on selannut läpi kaupan erikoistarjoukset ja sovittanut kahta eri villatakkia.

Sähköposti on työkalu siinä missä muutkin markkinointikanavat, joten on tärkeää, miten ja milloin sitä käyttää. Satunnaisten kontaktien pommittaminen erikoistarjouksilla on yhtä huono vaihtoehto kuin pensassaksien käyttö selkäydinkirurgiassa. Oikeiden tulosten saamiseksi on tärkeää miettiä, miten sähköpostimarkkinointi palvelee yritystäsi. Tässä ensimmäinen askel on miettiä, miten sähköpostimarkkinointi palvelee asiakkaitasi.

Sähköpostimarkkinointi, inbound vs. outbound

Inbound- ja outbound-markkinointi ovat vielä uusia käsitteitä (niille ei ole edes vakiintunut kankeita suomennoksia), mutta ne liittyvät vahvasti sisältömarkkinoinnin ja perinteisen mainostuksen vastakkainasetteluun. Outbound-markkinointi viittaa perinteiseen ulospäin suuntautuvaan markkinointiin, jossa tuotteita ja palveluita tuputetaan onnettomille uhreille: esimerkkeinä tästä ovat postilaatikossa lojuva mainosposti, sähköpostipalvelimella majaileva roskaposti sekä puhelimen toisessa päässä istuva puhelinmyyjä, josta haluaa epätoivoisesti eroon, mutta jolle on liian kohtelias iskemään luuria korvaan. Outbound on tunkeilevaa, tuputtavaa, kankeaa ja vanhahtavaa nykymarkkinoinnin näkökulmasta.

Inbound, joka taas on nykypäivänä kiinnostavampaa ja tuottavampaa, viittaa yrityksen luo johdattavaan markkinointiin: käytännössä siis tapoihin ja käytäntöihin, jotka tuovat liidit ja asiakkaat yrityksen sivustolle luvanvaraisen markkinoinnin ja arvokkaan sisällön kautta. Kuten sisältömarkkinoinninkin tapauksessa, inboundin tarkoitus on luoda arvoa ja palvella asiakkaita jo ennen asiakassuhteen syntymistä kiinnostavalla sisällöllä, hyödyllisellä tiedolla ja auttavaisilla vinkeillä ja opetuksilla. Inbound-sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on luoda yhteyksiä, vaikuttaa käyttäjiin sekä suostutella heitä tulemaan seuraajiksi blogien, artikkelien ja sosiaalisen median kanavien kautta.

Jos haluat rakentaa ja hoitaa asiakaskontakteja sekä houkutella liidejä, suosittelemme samoja käytänteitä kuin sisältömarkkinoinnin suunnittelussa: mieti asiakkaitasi ja heidän tarpeitaan. Mistä he haluavat tietoa? Mitkä asiat kiinnostavat heitä? Millaisia ongelmia heillä on?

Onnistuneen kampanjan aloittaminen vaatii positiivisen kokemuksen suunnittelua asiakkaille ja liideille: kampanja voi olla esimerkiksi opettavainen ja tietoa antava. Harkitse myyntiprosessin aloittamista opetuksen kautta, käsitellen kiinnostavia aiheita ja tarjoten tietoa kohderyhmää kiinnostavista tapahtumista ja kehityksestä. Liidin palveleminen sisällön kautta on erinomainen tapa luoda yhteys mahdolliseen asiakkaaseen, näyttää osaamista omalla alalla ja luoda luottamusta: tulla toisin sanoen siis sellaiseksi myyjäksi, jolta asiakas haluaa ostaa palveluita ja tuotteita.

Jos olet paikallinen myyjä ja omistat fyysisen kaupan alueella, sähköpostimarkkinointisi tulisi heijastella tätä, kun segmentoit ja muokkaat markkinointia yleisöllesi. Viittaa materiaalissasi paikallisiin tapahtumiin, paikkoihin ja asiakkaan kannalta merkityksellisiin paikallisiin kohteisiin. Paikallisena yrittäjänä profiloituminen sekä kiinnostus paikallisiin tapahtumiin ja asioihin on hyvä tapa hoitaa brändiä paikallisilla markkinoilla.

Jos taas omistat nettikaupan ja myyt tuotteita kansallisilla markkinoilla, niin sinun täytyy myös muokata markkinointiasi eri tavalla. Mieti tapahtumia ja trendejä jotka ovat olennaisia omalla alalla tai omassa markkinaraossa. Harkitse mahdollisuuksia tiedottaa asiakkaita tulevista muutoksista, tapahtumista ja trendeistä. Jos kauppaat e-kirjoja, tarjoa tietoa uusista ja kiinnostavista sananiekoista. Jos kauppaat vaatteita netissä, tarjoa tietoa muodin oikuista ja uusimmista kauden trendeistä: jos esimerkiksi viitat palaavat keväällä muotiin, niin asiakkaat kyllä haluavat kuulla siitä.

Vinkkejä sähköpostimarkkinointiin

Nämä ideat toivottavasti auttavat miettimään omaa sähköpostimarkkinointia ja etsimään parannuksen kohteita. Jotkin näistä pätevät joihinkin aloihin muita olennaisemmin, mutta toivottavasti omia ideoita alkaa kypsyä.

Varmista että sähköpostit ovat mobiileja

Sisällön optimointi kaikille mahdollisille alustoille ja ruuduille on mahdotonta, mutta yksinkertaisen suunnittelun kautta voi varmistaa, että sähköpostit näyttävät hyvältä kaikilla laitteilla. Useimmat sähköpostit luetaan ensimmäiseksi mobiililaitteella, ja mobiililla hyvältä näyttävä sähköposti antaa hyvän vaikutelman myös yrityksestä.

Mieti, mihin aikaan markkinoit

Oikea aika on tärkeä asia sähköposteja lähetettäessä. Jos haluat että viestisi avataan ja luetaan, on tärkeää pohtia milloin asiakas vastaanottaa sähköpostin. Varsinkin yritysten väliseen markkinointiin paras aika on tutkitusti tiistain ja torstain välillä, mieluiten tuottoisien ja rentoutuneiden työtuntien aikana keskipäivän jälkeen. Jos viesti lähetetään vastaanottajalle huonoon aikaan, se avataan ja poistetaan saman tien, tai viestin lukeminen aiotaan tehdä myöhemmin, mikä johtaa useimmiten viestin hautautumiseen uusien viestien alle.

Muotoile automaattiset sähköpostit

Asiakastapahtumien jälkeen lähetettävät automaattiset sähköpostit ovat luetuimpia, ja ne avataan monta kertaa todennäköisemmin kuin tavalliset sähköpostit. Esim. tilausvahvistukset, peruutuslinkit, asiakaslaskut avataan ja luetaan kohtuullisen varmasti, joten voit vahvistaa yritysilmettä tekemällä nämäkin yhdenmukaiseksi brändisi kanssa. Tämä on ollut toistaiseksi varsin hyödyntämätön väylä esimerkiksi lisäpalveluiden ja oheistuotteiden markkinointiin.

Kohdenna ja yksilöi sähköpostit

Älä lähetä kaikille asiakkaille samaa postia, sillä eri asiakasryhmille ja kiinnostuksen kohteille kohdennetut postit ovat paljon parempia houkuttimia kuin perinteiset massasähköpostit. Pohdi ja analysoi sähköpostilistaasi: mieti, miltä toiminta näyttää asiakkaan näkökulmasta, ja miten voit tarjota mahdollisimman paljon arvoa jokaisen lähtevän sähköpostin mukana. Olennaiset viestit luovat linkkejä ja liidejä sekä tuovat sivustollesi liikennettä, kun taas epäolennaiset jäävät huomiotta ja suodattuvat pois.

Tee sähköpostiviestistä erottuva

Gmail on suurin sähköpostialusta maailmassa, ja sen kehitys myös ohjaa muita sähköpostialustoja. Yksi Gmailin viimeaikainen muutos on sähköpostin jakaminen eri laatikkoihin tarkoituksen mukaan: oletuksena luodaan laatikot luonnollisesti liikkuvalle postille, sosiaalisen median ilmoituksille sekä markkinointipostille. Yrityksesi markkinointiposti menee luultavimmin palvelun viimeiseen laatikkoon, ja voit valmistautua tähän parhaiten tekemällä omasta viestistäsi erottuvan. Yritä ennakoida käyttäjän kokemusta ja muokkaa sähköpostistasi opettavainen, hyödyllinen, hauska sekä tietoa antava, eli lyhyesti sanottua arvokas.

Anna asiakkaan tehdä päätös

Asiakkaan ajan kunnioittaminen on hyvä periaate markkinoinnissa. Kasvata kontaktilistaasi luonnollisesti rohkaisemalla asiakkaita liittymään sähköpostilistasi tilaajiksi tai blogisi seuraajiksi. Anna asiakkaille myös aina mahdollisuus liittyä ja erota helposti markkinointilistaltasi. Ehdollisella markkinoinnilla tavoitat tehokkaammin sellaiset käyttäjät, jotka ovat positiivisesti asennoituneita yritystäsi sekä tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan: he myös kääntyvät helpommin asiakkaiksi. Sitä vastoin spämmääjäksi leimautuminen on vahingollista yrityksesi brändille, sekä sähköpostin IP-osoitteen kautta myös sivustosi maineelle ja asemalle hakukoneiden tuloksissa.