Verkkotunnus, eli domain tai nettiosoite, sisältää usein yrityksen nimen tai yrityksen palveluihin viittaavaan tunnetun hakusanan sekä päätteen kuten fi, com, net tai org.

Kuten olet ehkä jo huomannut, ei ole mikään itsestäänselvyys, että juuri yrityksesi käyttöön haluamasi verkkotunnus olisi yhä vapaana. Verkkoon on rekisteröity satoja miljoonia erilaisia verkkotunnuksia, joten on jopa melko todennäköistä, että et voi käyttää ensiksi suunnittelemaasi nimeä, vaan joudut pitämään pienen ideariihen kollegoidesi tai ystäviesi kanssa, sillä kaikki hyvät verkkotunnukset tuntuvat olevan jo käytössä.

Jo erilaisten päätteiden suhteen vaihtoehtojen viidakko on melkoinen, mutta on muutamia asioita, joita sinun kannattaa pohtia ennen, kuin valitset yrityksellesi summamutikassa ainoan vapaana olevan verkkotunnuksen erikoisella päätteellä. 

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että .fi -pääte on paras vaihtoehto, mikäli yrityksesi toimii ensisijaisesti Suomen markkinoilla. Mikäli haluat luoda yrityksellesi kansainvälisen imagon, valitse .com -pääte. Päätteitä .net tai .org kannattaa harkita yleisesti ottaen vain tapauksissa, joissa on tärkeää rekisteröidä verkkotunnus jollain erityisellä termillä (kuten yrityksen nimellä) sellaisessa tilanteessa, jossa päätteillä .fi ja .com varustetut tunnukset ovat jo jonkun toisen käytössä.

On olemassa muitakin päätteitä, kuten .eu, mikä toimii hyvin yrityksen profiloituessa eurooppalaiseksi. Tämän päätteen suosio on kuitenkin jäänyt melko vähäiseksi.

Vaikka yleensä yrityksen käyttämä verkkotunnus koostuu yrityksen nimestä (hameennettisivut.fi), mielikuvituksen käyttäminen ei verkkotunnuksien suhteen ole suinkaan kiellettyä.

Suosittuja verkkotunnuksia ovat myös netistä haettuihin yleistermeihin perustuvat, lyhyet ja iskevät, tuotetta tai palvelua hyvin kuvaavat sanat.

Jos sinulla on esimerkiksi ongelmallisesti käyttäytyviä koiria kouluttava yritys, mikään laki ei määrittele, että verkkosivustosi osoitteen tulisi olla pelkästään yrityksesi nimi. Verkkotunnus voi olla yhtä hyvin esimerkiksi kauniistihihnassa.fi tai puremattaparas.fi

Voit myös rekisteröidä yrityksesi käyttöön useita erilaisia verkkotunnuksia. Kaikki verkkotunnukset voivat viedä vierailijan yhdelle ja samalle sivulle, tai sitten yksittäiset verkkotunnukset voivat viedä kukin yrityksesi erilaisten tuoteperheiden tai palveluiden omille sivuille. Voit siis luoda yhden osoitteen koirakoulusi kotisivuille, ja esimerkiksi toinen osoite puremattaparas.fi voi viedä lukijan sivulle, joka nimenomaan käsittelee aggressiivisten koirien koulutusta.

Persoonallinen verkkotunnus erottaa sinut massasta ja kilpailijoista, ja mikä parasta, se jää monesti myös helpommin asiakkaidesi mieleen, kuin monimutkainen kirjainlyhennelmistä koottu yritysnimi!

--

Hämeen Nettisivut on Hämeenlinnasta käsin toimiva nettisivuihin ja digimarkkinointiin erikoistunut yritys, jonka työntekijänä Jenna bloggaa aina toisinaan kysymyksistä, ajatuksista ja menetelmistä, joihin törmää työssään.