Vuosi vaihtuu taas toiseen ja monelle meistä tämä on aikaa keräillä voimia ja miettiä uusia tapoja uudistaa yrityksen menoa ja markkinointitapoja. Olemme saaneet jo maistiaisen vuodesta 2016, mutta tänä vuonna tullaan todennäköisesti näkemään vielä paljon muutoksia, jotka voivat vaikuttaa siihen, miten yritystä on hyvä markkinoida. Asiantuntijoiden parissa on tietenkin paljon erimielisyyksiä odotuksista, mutta jotkut trendit tulevat ehdottomasti näkymään tulevan vuoden aikana.

 

Seuraavia seikkoja kannattaa odottaa vuodelta 2016:

Mobiilikäyttäjien osuus tulee vain jatkamaan kasvua.

Yhdysvalloissa mobiilihakujen osuus on ensimmäistä kertaa ylittänyt tietokoneilla tehdyt haut, ja mobiililaitteiden rooli arjessa tulee odotettavasti kasvamaan. Mobiililaitteiden mahdollisuudet ja monipuolistuminen ennustavat niiden roolin kasvun tiedonhaussa, kommunikoinnissa, selailussa sekä ostopäätösten tutkimisessa ja tekemisessä. Tämän seurauksena sisältömarkkinoinnin asenteiden pitäisi myös heijastella tätä kehitystä ja tehdä mobiilikokemuksesta prioriteetti. Joten pidä huolta siitä, että kaikki palvelusi toimivat loistavasti mobiililla: testaa kaikkia sivuja, lomakkeita ja kuvia kaikilla laitteilla käsiesi ulottuvilla olevilla laitteilla ja varmista, että mobiilikokemus on mahdollisimman suoraviivainen.

Käyttäjät tulevat uupumaan (huonoon) sisältöön.

Useimmat yritykset ja yhtiöt käyttävät sisältömarkkinointia, ja loput räpiköivät päästäkseen kärryille mukaan. Kun kaikki yrittävät saada sisältönsä esille, tulee ennen pitkää näkyville puolivillaista sisältöä sekä ylitarjontaa, mikä aiheuttaa uupumusta käyttäjien parissa. Tämä osuu yhteen myös perinteisen mainonnan ongelmien kanssa, kun mainosestot ja mainossokeus vievät yrityksiä enemmän brändätyn sisällön ja sisältöön perustuvien strategioiden suuntaan.

 

Tähän voidaan liittää myös algoritmien kehitys ja automatisoidun sisällön lisääntyminen. Algoritmit voivat jo tällä hetkellä tuottaa yksinkertaisia artikkeleita rajoitetuissa aihepiireissä, kuten säässä ja urheilussa, joita ei välttämättä edes pysty erottamaan oikean kirjoittajan tuottamasta tekstistä (ainakaan jos kirjoittajalla on ämpäri päässään ja jääkiekkohanskat kädessä). Ainakin tällä hetkellä automatisoitu tuotanto ottaa vasta ensimmäisiä askeliaan ja tarvitsee ihmisen valvontaa.

 

Kun sisältöä tehtaillaan massatuotantona, niin tietenkin ensimmäinen mikä lentää ulos ikkunasta, on laatu. Mikä johtaakin seuraavaan kohtaan…

Hyvä sisältö vetää käyttäjää mukaan.

Vuoden 2016 haasteena voi hyvinkin olla erottautua massasta, mikä tarkoittaa tietenkin laadukkaan sisällön ja hyvän käyttäjäkokemuksen asettamista ykköseksi. Voidaan odottaa, että hyvästä sisällöstä tulee visuaalisesti vetävämpää ja interaktiivisempaa käyttäjän puolesta. Voimme myös odottaa näkevämme enemmän kokeilua uudenlaisella sisällöllä, kuten moniosaisilla nettisarjoilla tai erilaisten tapahtumien suoratoistolla.

 

Sisällön koon puolesta on eriäviä mielipiteitä. Jotkut väittävät, että vuonna 2016 on hyvä pilkkoa sisältöä pienemmäksi ja helpommin nieltäväksi, pirstaloida sisältöä sarjamuotoon ja tehdä siitä helpommin kulutettavaa käyttäjien puolesta. Toisten mielestä on parempi keskittää lisää aikaa ja vaivaa pitemmille, ajatuksia herättäville sisältöpätkille, joilla on kestävämpi vaikutus. Voi olla, että molemmat näkökulmat ovat oikeassa.

2016 tuo mukanaan enemmän järjestystä sisältömarkkinointiin.

Kun sisältömarkkinat ovat pullollaan, hyvä strategia ja siitä kiinni pitäminen tekevät eron onnistuneen pitkäaikaisen markkinoinnin ja massaan katoamisen välillä. Ideat, tuotanto, editointi ja käyttäjätilastojen analyysi täytyy osua kohdilleen ja toimia hyvin yhteistyössä, jotta on mahdollista saada pihalle hyvää sisältöä ja ylläpitää hyvää julkaisutahtia.

Facebook ja SOME tulevat olemaan kiintoisassa asemassa.

Facebook pysyy johtavassa asemassa sosiaalisen median kanavien välillä, mutta sen käyttäjäpohja ikääntyy (tai tarkemmin ottaen ikääntyneet löytävät sen), samalla kun pienemmät Snapchat ja Instagram ovat enemmän nuorempien käyttäjien suosiossa. Facebookista on tulossa suositumpi kanava artikkelien julkaisuun, varsinkin kun Facebook aloittaa instant articles -ohjelman. Facebook tulee antamaan myös Googlelle luvan alustalla julkaistujen postausten indeksointiin, mikä mahdollistaa tulevaisuudessa joidenkin Facebook-julkaisujen löytymisen myös hakukoneen kautta.

Uusi teknologia voi alkaa tehdä vaikutusta.

Virtuaalitodellisuuden teknologia ja sen vaikutus viihdemarkkinoille ovat vielä hyvin epävarmoja, mutta virtuaalitodellisuus tulee tekemään elämästä mielenkiintoista. Oculus Rift, joka on Facebookin omistuksessa, lähettää ensimmäiset myyntimallinsa vuonna 2016, ja joidenkin mielestä tämä luo uusia interaktiivisia ja jännittäviä mahdollisuuksia sisältömarkkinoinnin kannalta. Itse olen paljon skeptisempi tästä, sillä 600 dollarin hintalappu ja hyvälaatuisen pöytäkoneen tarve tulevat estämään sen tulemista massojen leikkikaluksi vielä ainakin jonkin aikaa. Kuitenkin, Oculuksen perässä tulevat muut mallit ja valmistajat, jotka tulevat luomaan kilpailua ja avaamaan markkinoita, joten virtuaalitodellisuus voi alkaa muutaman vuoden päästä todella näyttämään potentiaaliaan.

Mitä pitäisi tehdä samalla tavalla kuin ennenkin?

Samalla kuin trendit tulevat ja menevät, sisältömarkkinoinnin perusajatukset pysyvät aika tavalla samoina. Niitä seuraamalla ei voi mennä kovin pahasti metsään. Muista pitää käyttäjäkokemus aina pääasiana. Mieti käyttäjiäsi sekä heidän tarpeitaan ja kiinnostuksen kohteitaan, ja tuota hyvää sisältöä sen pohjalta. Se on pohja, jota ei voi korjata millään määrällä hakukoneoptimointia tai sosiaalisen median sirkusta. Tee sisällöstäsi ennen kaikkea palvelu asiakkaillesi, ja he antavat sinun jatkaa palvelua.