Perinteisen mainonnan (kuten lehti-ilmoitukset, tv- ja radiomainokset) rinnalle on erityisesti internetaikana noussut sisältömarkkinointi. Sisältömarkkinoinnissa yritys luo sisältöä, jonka kautta kävijät löytävät yrityksen luonnollisen liikenteen kautta. Sisältömarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista erityisesti siten, että kävijät löytävät yrityksen luoman sisällön itsestään ja kävijän omien mielenkiintojen mukaan.

Sisältömarkkinointi on mm…

Blogiartikkeleja

Blogin pitäminen on yksi kätevimmistä tavoista luoda uutta ja mielenkiintoista sisältöä sivuillesi. Kun kirjoitat omaan osaamiseesi liittyvistä aiheista, vahvistat kävijöissä mielikuvaa oman alasi ammattilaisena. Säännöllisesti julkaistut blogitekstit parantavat myös sivustosi näkymistä hakukoneissa, jotka arvostavat päivitettyinä pidettyjä sivustoja. Blogisi ei tarvitse mennä kaikkein teknisimpiin yksityiskohtiin, eikä sinun tietenkään kannata kertoa sellaista tietoa, joka kääntyy kilpailijoittesi eduksi itseäsi vastaan. Vaihtoehtoja blogisi sisällöksi ja tyyliksi on toki useita: valitse mikä sopii parhaiten omaan yrittäjäpersoonaasi. Voit tuoda esim. julki uusia tuulahduksia omalta alaltasi, tai neuvoa asiakasta hoitamaan joitain toimialasi pieniä töitä itsenäisesti. Muista pitää blogisi tyyli lukijan kannalta mielenkiintoisena: jos onnistut tekstilläsi tekemään jollain tapaa vaikutuksen lukijaan, saa tämä positiivisen mielikuvan yrityksestäsi.

Sähköpostimarkkinointia

Vaikka uusia viestintäkanavia syntyy kaiken aikaa, on perinteinen sähköposti pitänyt pintansa yhtenä tehokkaimmista markkinointikanavista. Kun annat asiakkaan lisätä itsensä postituslistallesi – älä osta valmista listaa – et saa mainetta tuputtavana markkinoijana, ja asiakkaalle jää vapaaehtoisesti tilatuista sähköpostiviesteistä parempi mieli. Muista myös, että asiakas voi jatkossa haluta poistua sähköpostilistaltasi, joten tee myös tämä helpoksi tilaajan kannalta. Uutiskirjeen tilaajille voit viestittää esim. uusista ajankohtaisista tuotteistasi tai muista asiakkaittesi kannalta mielenkiintoisista muutoksista yrityksessäsi. Toinen kätevä vaihtoehto on toimialaasi käsittelevät sähköpostikurssit, joiden kautta tilaajalle lähetetään aihetta sivuava sähköposti esim. kerran päivässä tai viikossa, aiheen laajuudesta riippuen. Tällä tavoin, tilaajan oman toiminnan kautta, saat luotua asiakassuhteen ilman, että sinun täytyisi olla suorassa kontaktissa asiakkaan kanssa.

Some-päivityksiä

Vaikka nettisivut ovatkin yrityksesi sähköisen tiedottamisen ykköstuote, sosiaalisen median kanavilla näkyminen on tehokas tapa lisätä yrityksesi näkyvyyttä. Erilaisia kanavia löytyy runsaasti, joten tutustu eri vaihtoehtoihin ja keskity niihin, jotka ovat oman liiketoimintasi kannalta mielekkäimpiä. Mieti, mitä kanavia mahdolliset asiakkaasi todennäköisimmin käyttävät. Esim. kuvapostauksiin keskittyvä Instagram on enemmän nuorten suosiossa, kun taas Facebook kerää nykyään vanhempaa väkeä. Mieti myös omaa ajankäyttöäsi: pystytkö julkaisemaan säännöllisesti kuvia, vai suositko perinteisempiä tekstipostauksia. Some-päivitykset ovat yleensä rennompia kuin sivustosi viralliset tekstit, mutta some-kanavien kautta tavoitat myös laajemman yleisön ajankohtaisia tiedotteita varten: kaikki some-kanaviesi seuraajat eivät välttämättä käy sivustollasi säännöllisesti. Some-kanavat on myös syytä pitää päivitettynä tasaisin väliajoin: pitkäksi aikaa päivittämättä jääneet kanavat eivät anna yrityksestäsi aktiivista mielikuvaa. Kalenterista kannattaa varata tilaa pelkästään some-päivityksiä varten, ja postauksien yhteyteen tuleviin kommentteihin kannattaa vastata mahdollisimman pian. Voit myös ajastaa päivityksiäsi etukäteen: kätevä työkalu tähän on Hootsuite.

E-kirjoja

Sähköiset kirjat ovat oiva keino syvemmän osaamisesi esilletuontiin. Kuten blogissasi, voit e-kirjojen avulla opettaa tai tuoda esille mielenkiintoisia seikkoja omalta osaamisalueeltasi. E-kirjan aiheena voit hyödyntää myös valmiita blogitekstejäsi, ja mennä aiheeseen syvemmälle laajemmassa julkaisussa. Toisin kuin sivustosi satunnainen selaaja, e-kirjan tilaaja on yleensä kiinnostunut käsittelemästäsi aiheesta ja haluaa täten tilata kirjan syvempää oppimista varten. Voit parantaa e-kirjasi houkuttelevuutta satunnaisemman selaajan silmissä myös mielenkiintoisella esittelytekstillä tai visuaalisesti kiinnostavalla kansikuvalla. Kun e-kirja on tilattu, voit hyödyntää syntynyttä asiakassuhdetta myös jatkomarkkinoinnissa. Jos tilausprosessiin kuuluu rekisteröityminen sähköpostin kautta, voit lähettää asiakkaalle jonkin ajan päästä sähköpostin ja tiedustella, oliko e-kirjasta hyötyä ja voiko yrityksesi tarjota asiakkaalle muita palveluita aiheeseen liittyen. Kiinnitä kuitenkin huomiota viestisi sisältöön ja otsikointiin, jotta et leimaudu yli-innokkaaksi asiakkuuksien kalastelijaksi.

Hakukoneoptimointia

Vaikka sitä ei aina tule ajatelluksi, myös sivuston näkyminen hakukoneissa on sisältömarkkinointia. Jokainen yritys varmasti haluaa sivustonsa olevan kärkikahinoissa hakutuloksissa, ja tämän saavuttaminen vaatii hieman aikaa ja vaivaa. Jos olet saatavilla eri kanavien kautta ja tuotat laadukasta ja kävijää palvelevaa sisältöä, hakukoneet arvostavat tätä ja sijoituksesi kohenee. Uuden yrityksen kohoaminen hakukonetuloksissa ottaa aikansa, kunnes hakukonebotit löytävät sivuston ja lisäävät sen indekseihinsä. Sivuston näkyvyyttä voi parantaa myös oikealla hakusanastrategialla. Keyword Planner on erinomainen työkalu, jolla saat selvitettyä, mitä hakusanoja ihmiset käyttävät etsiessään sinun toimialasi sivustoja. Pohdittuasi jonkun aikaa eri vaihtoehtoja ja tehtyäsi hakusana-analyysin, voit miettiä, pystytkö hyödyntämään käytetyimpiä hakusanoja oman sivustosi sisällössä tai hakukonetuloksen kuvaustekstissä. Oikeita sanoja käyttämällä parannat mahdollisuuksia siihen, että asiakkaat löytävät juuri sinun sivuston. Pidä kuitenkin mielessä, että liiallinen hakusanojen käyttö ei ole asiakkaan kannalta mielekästä luettavaa, ja myös hakukoneet rankaisevat sivustoasi liiasta hakusanatiheydestä. Pyri palvelemaan sivustosi teksteillä ensisijaisesti ihmislukijaa, vasta tämän jälkeen hakukoneita.

Podcasteja

Jos sujuvan puheen tuottaminen ei ole sinulle ongelma, voit harkita myös podcastien käyttöönottoa. Tämä vaatii tietenkin hieman panostamista tekniikkaan ja oikeanlaisiin äänitysolosuhteisiin, mutta jo häiriöttömässä huoneessa pystyy tuottamaan laadukasta jälkeä. Podcastit voivat olla rennompia kuin virallisemmat blogit, ja hyvä podcast onkin luontevaa kuunneltavaa, eikä sitä ole synnytetty pakottamalla. Etukäteen kannattaa kuitenkin miettiä mistä puhut, jotta puheesi ei ole pelkkää tajunnanvirtaa käsittelemäsi aiheen ympäriltä: podcastissa kannattaa olla alustava käsikirjoitus ja runko. Muista myös, että jos jokin menee äänitystilanteessa pieleen, pystyt ottamaan kohdan uusiksi ja editoimaan podcastin jälkikäteen toimivaksi kokonaisuudeksi.

Videoita

Kuten podcastit, myös videot vaativat hieman panostamista tekniseen puoleen. Videoissakin voit valita tyylisi omalle tyylillesi sopivaksi: voit tehdä esim. opetusvideoita tai käsitellä firmasi kuulumisia päiväkirjatyyppisissä videopostauksissa. Videot voivat tavoittaa laajemman yleisön kuin esim. blogit – liikkuvaa kuvaa on helpompi seurata kuin tekstiä – ja persoonallisilla videoilla voit luoda positiivista mielikuvaa yritystäsi kohtaan. Näkyvyytesi paranee myös Youtube-kanavalla, ja sivusto onkin suosituimpia sosiaalisen median kanavia.


Tietenkään sinun ei tarvitse ottaa kaikkia sisältömarkkinoinnin kanavia käyttöön: pohdi, mitkä sopivat parhaiten yrityskuvaasi ja mihin olet valmis sijoittamaan aikaa. Sisältömarkkinoinnin teho ei tule näkyviin sormia napsauttamalla, vaan se vaatii jonkin verran aikaa: kannattaa kuitenkin rohkeasti kokeilla, jos jostakin sisältömarkkinoinnin kanavasta olisi hyötyä liiketoimintasi kehittämisessä.