Kannatan ehdottomasti yritysblogin ylläpitämistä, oli toimialasi sitten kiinteistöjen kunnossapito, matkailu- ja majoitusala tai vaikkapa piha- ja vihersuunnittelu.

Blogin ja ajankohtaisten asioiden jakaminen sivustolla kuulostaa äkkiseltään hyvältä idealta, ja sitä se onkin, kun puhutaan sisältömarkkinoinnista ja hakukoneiden, sekä hakukoneiden kautta potentiaalisten asiakkaiden, johdattelemisesta sivustolle. Harva kuitenkaan ymmärtää vielä blogia perustaessaan, kuinka paljon työtä blogi aiheuttaa – ja kuinka huonolta viimeksi vuosi sitten päivitetty blogi oikeastaan näyttää!

Kun asiakkaamme odottavat sormet syyhyten uutta sivustoaan ja ensimmäisten blogiartikkeleidensa luomista, pyydän heitä usein kirjoittamaan alkuinnostuksen mukanaan tuomat ideat ja ajatukset talteen. Blogiartikkeleita voi hyvin luonnostella etukäteen sopivan inspiraation iskiessä, ja listaa hyvistä aiheista voi kasvattaa loputtomasti siltä varalta, että väistämättä eteen tulee myös niitä päiviä, kun ajatus ei kulje tai muut kiireet vievät ideoimiselle varatun ajan.

Vaikka suosittelenkin aiheiden pohtimista ja listaamista etukäteen, mainittakoon, ettei blogiartikkeleita kannata myöskään suunnitella liikaa. Hyvä blogi tarjoaa ajankohtaisia asioita tai vinkkejä, jotka voivat liittyä esimerkiksi ensilumen tuloon, lomakauteen tai liukkaiden kulkuteiden huoltoon. Tällaisista aiheista ei luonnollisesti kannata kirjoittaa kesällä tai siinä tapauksessa, jos kohderyhmäsi asuu Australiassa.

 

Mistä sitten kirjoittaa, kun ei keksi mistä kirjoittaa?

Aloita pohtimalla yrityksesi palveluiden kohderyhmää: siis asiakkaita. Keitä he ovat ja minkälaisia tarpeita tai haasteita heillä voi olla? Miten voisit auttaa heitä? Minkälaisia ongelmia asiakkaillasi on ollut? Blogipostauksien ei tarvitse olla rakettitiedettä, vaan riittää, että tuotat helposti luettavaa ja laadukasta sisältöä säännöllisesti. Saat äärettömästi lisäpisteitä siitä, jos kirjoittamasi artikkeli on myös hyödyllinen, joten pohdi, olisiko alallasi jokin nokkela niksi tai vinkki, jonka voisit jakaa asakkaidesi kanssa tai jota voisit opettaa asiakkaillesi blogissasi.

Ehkä voisit kirjoittaa jostain sellaisesta teemasta, josta sinulta kysellään usein. Jos vastaus löytyy kotisivujesi blogista, säästät todennäköisesti aikaa myös asiakaspalvelulta. Mikä asiakkaitasi kiinnostaa, tai miten he puhuvat tuotteistasi tai palveluistasi omille ystävilleen?

Tee kansankielisiä tuotetestejä ilman vaikeita ammattitermejä tai ehdota blogiyhteistyötä bloggaajalle, joka voisi kokeilla tuotetta tai palveluasi blogipostausta vastaan. Lukuisissa blogeissa on myös ns. vieraspostauksia, joissa jokin yrityksen yhteistyökumppaneista tai asiakkaista kertoo toimialaan, tuotteisiin tai palveluihin liittyvistä oivalluksistaan.

Voit suunnitella blogipostauksia myös vapaa-ajalla ystäviesi kanssa. Usein raikkaimmat ideat tulevat ulkopuolelta, ja eniten kaivatut vastaukset löytyvät vasta sitten, kun joku on riittävän rohkea kysymään kysymyksen, joka on ammattilaiselle itselleen arkipäivää.

Vain mielikuvitus on rajana. Säännöllisesti jatkuvalla bloggaamisella tulet varmasti pian kehittymään ja löytämään oman tyylisi, mikä puree myös yrityksesi kohderyhmään ja auttaa uusia asiakkaita löytämään palvelusi.

Älä epäröi tarttua näppäimistöön, vaan aloita ajatustesi luonnosteleminen heti. Mikäli kaipaat uutta lähestymiskulmaa tai sinua vaivaa tyhjän paperin syndrooma, voit harkita videopostauksen tekemistä. Esittelykierros yrityksesi tiloissa, selkeä käyttöohje tai itsesi esitteleminen kameran edessä on luonnollisia aiheita ensimmäisille videopostauksille.

Iloisia hetkiä bloggailun parissa ja tehokasta alkanutta vuotta! Jos sinusta tuntuu, ettei blogiaiheiden suunnittelu vieläkään luonnistu, kirjoita rohkeasti pulmastasi kommenttikenttään niin autan sinut alkuun!