Pelaatko samoilla tasoituksilla digiasioissa kilpailijoittesi kanssa? Onko yrityksesi tasoitus riittävän alhaalla vai pelaatko vain bogey-pistepeliä? Ihmettelet varmaan miksi et millään saa riittävää tehokkuutta aikaiseksi vaikka päällisin puolin näyttää kaikki yrityksessäsi olevan kunnossa. Oletko selvittänyt mikä on digitaalisuutesi tämän hetken taso eli mikä on digicappisi? Ehkä jossain alueella olet selvästi kilpailijoitasi jäljessä. Olisiko syytä selvittää digitasoituksesi, jotta tietäisit missä menet. Tässä muutamia asioita joiden perusteella sitä voidaan arvioida.

Pystytkö tarjoamaan palvelujasi ja asiointia digitaalisina? Pystyykö asiakas ostamaan tai tilaamaan tuotteistasi sähköisesti? Mikä on digitaalisten palvelujen kehitystilanne?

Miten hallinnoit markkinoinnissa omia digikanavia, -verkostojasi, -aineistojasi ja blogeja? Miten asiakkaasi löytävät sinut hakukoneista tai mainonnan kautta? Hyödynnätkö markkinoinnin automatiikkaa ja analytiikkaa?

Pystytkö hoitamaan myyntisi ja asiakkuuden hallinnan mobiilisti? Onko myynnin tukena verkkokauppaa tai muuta sähköistä kanavaa? Johdatko myyntiä reaaliaikaisesti ja analytiikkaa hyödyntäen? Onko myynti-toimitusketju digitalisoitu?

Onko tuotteittesi valmistuksessa käytössä IoT-ratkaisuja? Hyödynnätkö robotiikkaa? Onko hankintaprosessi ja muut tuotannon prosessit digipäivitetty? Mikä tilanne on toimitus- ja alihankintaketjussa?

Mikä tilanne on talouden, henkilöstön ja IT hallinnan sekä strategiasuunnittelun prosessien digitalisoinnissa? Onko digikehitys huomioitu organisaatiossa ja osaamisessa? Onko teknologia digiajassa?

Useilla yrityksillä nämä ovat tietysti kunnossa, tai ainakin mietinnän alla. Mutta usein keskitytään vain tiettyyn hankkeeseen ja kokonaisuus jää hahmottamatta.

Jos yhtään mietityttää, niin ota heti yhteyttä minuun!

Terveisin Timo Hakkarainen, Digioptimo Oy