Kuluttajien yksi suosituimmista kulutusjuhlista on taas lähellä. Black Friday on vuonna 2019 marraskuun viimeisenä perjantaina, eli 29.11.2019. Ihmiset tiedostavat Black Friday -tarjoukset niin hyvin, että tapana on jo lykätä omia hankintoja kyseiselle päivälle.

Joitakin Black Friday ihastuttaa, toisia taas vihastuttaa. Kuuluitpa kauppiaana kumpaan kategoriaan tahansa, kuoreensa ei kannata vetäytyä. Black Friday tulisi, ainakin jossain määrin, huomioida omassa markkinoinnissaan. Omaan asiakaskuntaasi varmasti kuuluu henkilöitä, jotka odottavat juuri sinun kauppasi tarjouksia. Miksi tuottaa näille henkilöille pettymys?

Tähän tekstiin on koottu muutamia asioita, joita kannattaa ottaa huomioon Black Fridayn lähestyessä. Ota näistä koppi, vaikka markkinointibudjettia ei suuremmin olisikaan laittaa yhteen juhlapäivään.

1. Päätä mitä myyt

Mieti tarkkaan, mikä voisi vedota nykyisiin asiakkaisiisi ja vielä parempaa, houkutella uusia asiakkaita. Tehokkainta olisi löytää tuotteita, jotka eivät ole kaikkialla tarjouksessa, mutta ostohalukkuutta kyseisille tuotteille löytyy.

Ole valmis tiputtamaan katteesi ja myymään jopa tappiolla joitakin tuotteita. Tuotto on toki tärkeää, mutta sen ei pitäisi olla tärkein prioriteetti Black Fridayn aikaan. Säkkiin ei välttämättä jää isoa nippua seteleitä, vaan parhaassa tapauksessa se täyttyy uusilla asiakkailla, jotka tuottavat pitkällä tähtäimellä huomattavasti enemmän.

2. Valmistele viestintäsi

On tärkeää, että nykyiset ja toivottavat uudet asiakkaat voivat etukäteen nähdä, että kauppasi tulee tarjoamaan Black Fridayna loistavia tarjouksia. Tämä onnistuu julkaisemalla Black Friday -teemalla sisältöä esimerkiksi omassa verkkokaupassa sekä sosiaalisen median kanavilla.

  • Julkaise teasereita tuotteista, joita tarjoukset tulevat koskemaan.
  • Varmista, että Black Friday näkyy selkeästi sivustollasi.
  • Verkkokaupoissa tuotehakukenttään syötettäessä Black Friday, tulee kaikkien tarjoustuotteiden löytyä.

Jos sinulta löytyy sosiaalisen median kanava, kannattaa tätä ehdottomasti hyödyntää. Tieto erinomaisista tarjouksista leviää kulovalkean tavoin oikeassa kohderyhmässä.

Julkaisujen maksullinen markkinointi on tehokas, muttei välttämätön tapa tehostaa näkyvyyttä. Voit kohdentaa markkinointia esimerkiksi tykkääjillesi sekä heidän ystäville. Tärkeää on, että löydät ne henkilöt, joita tarjouksesi puhuttelevat.

3. Lämmittele yleisöäsi

Moni verkkokauppa aloittaa Black Friday -huuman jopa viikko ennen kyseistä päivää. Tällä tavoin oma viesti on helpompaa saada näkyviin, sillä perjantaina 29.11. joka tuutti on täynnä Black Fridayta.

Tehokas tapa pitää itsensä pinnalla julkaista sosiaalisessa mediassa päiväkohtaisia tarjouksia ja hyödyntää omaa markkinointirekisteriä. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, kun kohderyhmä on oikea.

4. Kohta rytisee

Varmista palveluntarjoajaltasi, että palvelimet pysyvät vauhdissa mukana. Jos olet onnistunut löytämään tarjouksillasi potentiaalisia asiakkaita, tekniikka ei missään tapauksessa saa kyykätä tärkeimmällä hetkellä.

Varaathan myös tarjoustuotteita riittävästi, jotta verkkokauppasi ei tarjoa ainoastaan "ei oota". Tämä saattaa asettaa kauppasi negatiiviseen valoon, joka ei missään tapauksessa ole suotavaa Black Fridayn aikana.

5. Varmista riittävät maksuvaihtoehdot

Tekniikan toimivuus on oleellinen osa ostamisen helppoutta, mutta miten asiakas voi suoriutua tehtävästä, jos tililtä puuttuu muutama euro ja palkkapäivä on vasta alkukuusta? Pikavippi on uuden lain myötä edullinen, joissain tapauksissa jopa ilmainen vaihtoehto hetkelliseen rahoitukseen, mutta kynnys tämän hakemiseen voi asiakkaalle olla liian suuri.

Varmista siis, että ostosten teko onnistuu verkkokaupastasi laskulla tai osamaksulla.

Riskittömin tapa on hoitaa osamaksu kolmannen osapuolen toimesta. Tämä on yleensä kunnossa, jos verkkokaupassa käytetään kolmannen osapuolen maksulisäosaa. Tällaisia tarjoavat esimerkiksi Paytrail sekä Checkout.

Vaikka Paytrailin sekä Checkoutin tapauksissa lasku- ja osamaksurahoitus tulevat pikavippiä tarjoavilta yrityksiltä, on kuluttajalle henkisesti helpompaa ja nopeampaa hakea rahoitus ostoksen yhteydessä, kuin että ensin hakisi pikavipin, jonka jälkeen tekisi ostoksen.

6. Toimita tuotteet mahdollisimman nopeasti

Hyvä asiakaskokemus on oleellinen osa prosessia. Toimita siis tuotteet mahdollisimman nopeasti, jolloin asiakkaalle jää hyvä loppumaku kaupastasi. Tämä saa asiakkaan entistä helpommin palaamaan ostoksille.

Lisämausteen tuo mahdollinen positiivinen lahja, jota asiakas ei osannut odottaa, mutta joka tulee tarpeeseen. Mikä olisikaan mukavampaa, kuin käytännöllinen lisuke yrityksesi logolla? Verkkokauppasi pysyy varmasti mielessä vielä pitkään Black Fridayn jälkeen!

Parasta on, että mahdollinen lahja on yllätys. Älä siis kerro asiakkaalle etukäteen mahdollisesta bonuksesta. ;)