On helpompaa ajelehtia, suorittaa annettuja tehtäviä ja täyttää muiden toiveita kuin pysähtyä omien ajatusten, tunteiden ja toiveiden äärelle. Pysähdythän silti. Vain sinä itse voit lopulta huolehtia omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistasi. Vastuu on sinun. 

Kehon ja mielen hyvinvointi kietoutuvat tiiviisti toisiinsa. Nälkäisenä alkaa kiukuttaa, liikkumattomana mieli on maassa ja huonosti nukutun yön jälkeen mikään ei tunnu luistavan. Aloita vastuusi kantaminen priorisoimalla oma hyvinvointisi to do -listasi kärkisijoille. Helli itseäsi syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti. Liiku sinulle mieleisellä tavalla ja vaali untasi. Poimi päiviisi pieniä palautumisen hetkiä. Olet jokaisen hyvinvointiasi tukevan hetken arvoinen.

Kun kehon perustarpeet on tyydytetty, muista jatkaa kehon hienovaraisten viestien kuuntelua. Toivota tervetulleeksi oireiden taustalla olevat ajatukset, tunteet, uskomukset ja kokemukset. Nyt sinulla on voimia alkaa muuttaa laivasi kurssia. Hyppää rohkeasti ruoriin, katso ulapalle ja määritä oma suuntasi.

Toimi arvojesi mukaisesti

Aloita suunnistaminen kirjaamalla ylös tärkeimmät arvosi. Tee niistä huoneentaulu ainakin sydämesi huoneen seinälle. Vaali arvojasi ja niiden toteutumista niin työpaikalla kuin työn ulkopuolella. Jos arvosi on rehellisyys, anna aitoutesi paistaa. Jos arvosi on toisen kunnioittaminen, anna itsellesi lupa pysähtyä ainutlaatuisiin kohtaamisiin. 

Rakenna arvojesi pohjalle merkityksellisiä hetkiä. Ota voimavarasi ja vahvuutesi käyttöön. Tee niitä asioita, jotka saavat sinut innostumaan. Uppoudu sinua kiinnostaviin juttuihin ja syöksy oppimaan uutta. Elämässä on tehtäviä, jotka täytyy tulla tehdyksi. Tärkeintä on, että nautit suurimmasta osasta niitä hetkiä, joilla työpäiväsi ja vapaa-aikasi täyttyvät.

Kuka on laivasi kapteeni?

Muutokset vaativat usein valtavasti rohkeutta. Tuntuu turvallisemmalta iskeä ankkuri pohjaan tai köyttää laiva tiukasti laituriin, kuin lähteä merelle. Et voi tietää, onko tiedossa tyyntä myötätuulta, hillittyä aallokkoa vai arvaamattomia myrskyjä. On sinusta kiinni jäätkö satamaan vai lähdetkö seikkailuun.

Jos tänään kaikki tuntuu liian hurjalta, nuku ensin kunnon yöunet. Pakkaa aamulla eväät ja muistiinpanovälineet reppuun. Lähde liikkeelle ja etsi itsellesi rauhallinen paikka. Pysähdy, hengitä syvään, kuuntele ympäröiviä ääniä, haistele tuoksuja ja aisti tuulenvire, auringonsäteet tai tihkusade ihollasi. Istahda alas ja siirrä katseesi muistiinpanoihin. On aika aloittaa uuden reittisi suunnittelu. Jotta et karahda ensimmäiselle karikolle, vastaa ensin seuraaviin kysymyksiin: 
  • Kenen elämää minä elän? Olenko laivan kapteeni ja ohjaanko haluamaani suuntaan? 
  • Toteutuvatko työssä omat arvoni? 
  • Saanko hyödyntää vahvuuksiani?
  • Koenko työni ja elämäni merkitykselliseksi?
  • Miten huolehdin omasta osaamisestani ja hyvinvoinnistani?
  • Kuulenko kehoni ja mieleni viestejä?
  • Onko minulla rohkeutta pyytää apua?

Mitä vastasit itsellesi? Pysähdyitkö todella pohtimaan ihan jokaista kohtaa ja kirjoititko vastauksen vihkoosi? Sinun ikiomat vastauksesi ovat arvokkaita ja sinulle parhaita. Jokaisen elämään sisältyy sairastumisia, haasteita ihmissuhteissa ja kriisejä työpaikalla. Näissä tilanteissa on lupa pyytää apua, tarttua tarjolla olevaan tukeen ja ankkuroitua hetkeksi. Nämä hetket eivät silti määrittele sinun elämääsi. Voit ihan itse tehdä suurimman osan valinnoista ja rakentaa itsellesi merkityksellisen elämän.

Jatka muistiinpanojasi kirjoittamalla, mitä olet päättänyt juuri nyt muuttaa elämässäsi. Mihin suuntaan ensimmäisenä lähdet? Mihin satamaan haluat jonain päivänä rantautua? Kirjoita suunnitelma ylös itsellesi. Täsmennä toimenpidesuunnitelmaasi ensimmäinen asia, jonka toteutat. Kirjoita perään päivämäärä, jolloin olet päättänyt tehtävän aloittaa. Miksi se ei voisi olla jo tänään? On lopulta sinusta kiinni, milloin laulat täysillä I did it my way!

Ihanaa eloa sinulle, Alisa