Blogisarja alkaa heti mielenkiintoisella haastella, pitäisikö kehittää omaa verkkokauppaa vai mennä mukaan isompien ketjujen omnichannel-tyyppisiin ratkaisuihin. Erittäin akuutiksi aiheen tekee vuonna 2019 myös täällä Suomessa, että ilmassa on erittäin vahvat tunnusmerkit verkkojätin Amazonin rantautumiseen ainakin pohjoismaihin ellei peräti Suomeen. Isoja maa-alueita on vuokrattu/kaavoitettu Amazonin toimesta Ruotsissa ja avattu kolme datatoimistoa ja myös Suomeen on kerrottu avattavan pari toimistoa lisää. Kun tähän yhdistää myös Googlen voimakas panostus pohjoismaihin, alkaa Suomesta muodostua mielenkiintoinen uusi koemarkkina jäteille. Kuten Usassa, Englannissa ja Saksassa kävi verkkokaupalle, myös täällä kotimaassa kannattaa verkkokauppiaan alkaa rakentaa tilaa omalle Amazon strategialle, vaikkakin ei olisi heti hyppäämässä mukaan jätin junaan. Mutta jos kansainvälistyminen ja kasvu pohjoismaissa ovat kasvun kohteena, alkaa strategian luomiselle olemaan kiire. Toinen asia on AI eli tekoälyn ymmärtäminen. Jokainen verkkokauppias pitäisi osata edes 10% tekoälyn perusteista ja se pitäisi itse asiassa kuulua peruskoulutukseemme Suomessa. Ilman tekoälyn ja algoritmien polkujen ymmärtämistä on kovin vaikea hallita oman kaupan asiakkaiden polkuja.

Mutta miten käy busineksen perusvision, jossa yrityksen on tarkoitus optimoida volyymi, kannattavuus ja asiakastyytyväisyys? Kivaa tietysti ison #A kanssa on jatkossa pelata, mutta mitä jos ostoehdot muuttuvat myyjälle kestämättömiksi ja logistiikkaedut kuljettavat ihan samaa tavaraa muualta halvemmalla, mahdollisesti ilman alv veroa ja nopeammin kotiin. Myyjän pitäisi tarkastella omasta portofoliosta sellaisia tuotteita, jossa konversio on mahdollisimman suuri ja mitkä tuottavat eniten kassavirtaa. Jos pystyy rakentamaan tai tuottamaan jonkin tuotteen osalta oman monopolin tuotteen ympärille, jota saa vain omasta verkkokaupasta, tätä korttia ei HC ole ensimmäiseksi suosittelemassa syöttämään ison #A haaviin. Silloin omaan optimointistrategiaan jää tavallaan vakuutus huomista varten ja kaikki pullat ei ole samassa korissa. Tekoälyn ennustetaan ohjaamaan entistä enemmän businesta jatkossa myyjien soittoliideiksi ja kohdennetun somemarkkinoinin käyttöön. Juuri AI:n hyödyntäminen on olennaista, kun itse kauppiaana kohdentaa omaa markkinointia juuri monopoli tuotteiden osalta. Tällä hetkellä puhutaan paljon etu- ja takapihan ajattelusta ja juuri optimoinnin hallinnassa unohtuu katse usein takapihalle prosessien, logistiikan ja automaation johtamiseen.

Se mikä tekee Amazonisista erittäin tehokkaan, on erittäin pitkälle viety lohkoketju ajattelu, joka on juuri etupiha-ajattelua. Se tuo vääjäämättä jokaiselle verkkokauppiaalle halun kokeilla. Suosittelenkin ehdottomasti kokeilemaan vaikka kolmella tuotteella Amazonin liikevirtaa. Silloin pääsee näkemään heidän prosessin ostoehdot, logistiikan ja konversioiden kasvun. Täytyy muistaa, että Amazon oli vuonna 2018 USA:n kolmanneksi suurin mainosalusta ja sen mainosbudjetti on tälle vuodelle n. 4.6B$.  Mutta isännän paikkaa ei kannata antaa Amazonille eikä mille muullekaan omnichannnelin haltijalle vaikka olisikin volyymihattu kourassa. Itse en ainakaan antaisi.

Mutta miten kannattaa toimia Suomessa? Varmasti kannattaa seurata juuri nyt tarkasti, miten markkina kehittyy ja miten/koska Amazon alkaa näkyä kanavissa ja logistiikassa. Ja kun lähtee harjoittelemaan markkinointia maailman suurimmassa kanavassa, kannattaa ymmärtää Amazon kanavan markkinointi-mixit:

  • Amazon Head Line Search Ad
  • Kohdentamien Amazon Head Line Search Ad mainonnan avulla
  • Sponsored Produkt Ad mainokset

Mitään kovin mullistavaa verrattuna muutenkin verkkokaupan mainontaan, konversioon tai kohdentamiseen noissa Amazonin omissa kanavissa ei ole. Mutta pienet nyanssit saattavat ratkaista paljon asiakasvirran määrässä ja ainakin alussa olisi hyvä kysyä neuvoa tai käyttää ammattiagentuurien apua. Suomessa tällaista tahoa edustaa mm. Retime Oy. Tulen itse palamaan näihin mixeihin myöhemmissä blogeissa.

Amazon tulee muuttamaan kaupan alaa etenkin sen edelläkävijä algoritmi A9 kautta, jossa valta annetaan suoraan asiakkaan käsiin. Tämä tulee nostamaan tietovirroissa hinnan, tuotedesingnin ja informaation korkealle tasolle ja sen kanssa on yksittäisen verkkokaupan vaikea kilpailla yksinään näkyvyyden kanssa. Jo pelkästään A9 on syy, miksi suomalisen verkkokauppiaan pitäisi ainakin kokeilla jollakin tuotteella ison #A vauhtia. Kannattaa muistaa, että Amazon ei ole pelkkä verkkokauppa-alusta, vaan työkalu brändin kehittämiseen ja tunnettavuuden tehostamiseen. Vaikka puhutaan kivi-ja verkkokaupan synergian digitaalisesta johtamisesta, silti koko ajan kannattaa kuitenkin muistaa oman busineksen optimointiyhtälö:

Volyymi x Kate x Asiakastyytyväisyys

Kysy myös uudesta #wpsm kivi- ja verkkokaupan digimittaroinnista tai pyydä tarjous auditoinnista. Tästä tarinasta löytyy myös puhujaversio #myspeaker ja #speakersforum kautta.

terv.

Headcoach Wiki, Billnäs

 

yhteistyössä:

#myspeaker

#speakersforum

#mazhr

#inhunt

#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana. 

kari.wikholm@wpsm.fi

0400884253

#itsejohtaminen #fiilis #tunteet #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #mazhr #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa