On tavallista, että kuulee tarinoita ja omakohtaisia kokemuksia asiakkailta pieleen menneistä sivusto- ja verkkopalveluprojekteista. "Tavallisen" projektinhallinnan lisärasitteeksi hankaluutta aiheuttavat ohjelmistoprojekteille tyypillisesti monimutkaisuus ja mahdollisesti muuttuvat vaatimukset. Epäpätevät kehittäjät ja projektinhallinnoijat kertovat asiakkaalle projektin olevan "lähes" valmis, vaikka projekti ei loppupeleissä ikinä valmistukaan.

Nykypäivän sivustot ja varsinkin verkkopalvelut ovat yhä monimutkaisempia, jolloin näitä web-projekteja voidaan käsitellä yhä enemmän perinteisin ohjelmistoprojektin keinoin. Jotta kustannukset ja aikataulu pysyvät hallinnassa, kannattaa seuraavan listan asiat painaa mieleen tarkasti ohjelmisto-, sivusto- ja verkkopalvelutoimittajaa valitessa.

 

1. Epäpätevät yritykset/freelancerit/sukulaispojat

Monesti käy niin, että kaikki sanovat toimittavansa parasta laatua ja vieläpä halvemmalla. Monet yritykset osaavat kyllä hyökkäävän (netti)markkinoinnin ja oppikirjamaiset iskulauseet, mutta kuinka moni todella miettii sinun projektisi parasta, toimittaa niin rakenteellisesti kuin ulkonäöllisesti hyvää laatua ja tuo jopa uusia ideoita ja näkemyksiä mukaan rakentamiseen? Eli toisin sanoin laittaa kaiken peliin, jotta oman yrityksesi lisäarvo olisi kaikista suurin? Niinpä, ei monikaan.

Tämä ongelman vältät yksinkertaisesti keskustelemalla toimittajayrityksen kanssa syvällisemmin ja kysymällä mahdollisesti aikaisemmilta asiakkailta kokemuksia. Tässä vaiheessa moni menee lankaan, katsotaan vain sokeasti hintaa eikä mietitä yhtään pidemmälle. Hinnan kanssa kilpailevia korttitalon rakentajia löytyy aina, innovatiivisia, osaavia ja parastasi ajattelevia kumppaneita harvemmin.

 

2. Vaatimuksien epämääräisyys

"Haluan sellaset... öö.. superhienot nettisivut mistä voi ostaa tavaraa. Pitää olla samanlainen kuin Verkkokauppa.com suurilta osin". Vastaavanlaisia määritelmiä käytetään enemmän kuin laki sallii. Ja älkää toki ymmärtäkö väärin, jos projekti tämän takia epäonnistuu, vika ei ole asiakkaassa, vaan taaskin toimittajayrityksessä. Asiantunteva yritys suhtautuu ymmärtävästi siihen, että mitään tarkkoja vaatimusmäärittelyjä ei välttämättä saada ja hallitsee tämän riskin tuomalla omaa osaamistaan ja näkemystään mukaan projektiin, sen sijaan että tekisi silmät ummessa kaiken mitä asiakas keksii.

Asiakkaat monesti tietävät mitä he haluavat, mutta yksityiskohtien määrittely tuottaa tuskaa. Tämän takia sinun on parasta luottaa yritykseen, joka osallistuu aktiivisesti jo suunnitteluvaiheeseen projektin sitä vaatiessa ja tarjoa neuvoja ja teknisen näkemyksen, joiden pohjalta parhaat päätökset voidaan tehdä.

 

3. Liian ison palan haukkaaminen

Jos tiedät, mitä sanonnalla "ei Roomaakaan päivässä rakennettu" haetaan, niin olet jo hyvin pitkälti tiedostanut tämän kohdan syvimmän olemuksen. Kyse on asioiden ja ominaisuuksien priorisoinnista. On todella paljon tehokkaampaa toteuttaa ensin esimerkiksi verkkopalvelun kaikista oleellisimmat ydintoiminnot ja lähteä kehittämään niitä asiakaspalautteen pohjalta, kuin aloittamalla kahden vuoden mittaista projektia, jossa tehdään kaikki kerralla kuntoon ja julkaistaan "täydellinen" tuote. Tämä jälkeen huomataankin, että puolet ominaisuuksista oli jotakuinkin turhia ja toista puolta ei kukaan halua edes käyttää. Ei tarvinne lisätä, että tämä jälkimmäinen vaihtoehto on myös kohtuullisen kallis tapa.

Asiantunteva yritys tietysti tunnistaa tämän tilanteen, ja kertoo asiakkaalle miten edetä sekä kehottaa häntä selvittämään ensin sivuston, verkkokaupan tai palvelun päätavoitteet. Tietysti on myös yrityksiä, jotka kilistelevät kolikkosi mieluusti säästölippaaseensa sanomatta mitään muuta kuin "Kaikki onnistuu".

 

4. Vähemmän on enemmän, käytettävyys ennen karkkia

Osittain tämä kohta limittyy myös edellisen pointin kanssa, mutta erittelin sen joka tapauksessa omakseen. Monista projekteista on opittu, että liikaa tavaraa lisäämällä ja painottamalla etupäässä ulkonäköä eikä käytettävyyttä, on lopputulos useasti heikko. Ulkonäkö on tottakai tärkeä tekijä, mutta avainsana on funktionaalinen design, vaikka se voikin kuulostaa turhan hienostelulta. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan tämän periaatteen mukaan jokaisella asialla tulee olla käyttötarkoitus. Se ei tietenkään poissulje loistavaa ulkoasua. Aluksi kannattaa siis suunnitella kaikki toiminnot ja käyttötavat(use cases), jonka jälkeen tätä rautalankamallia voidaan lähteä kuorruttamaan ulkoasulla.

 

5. Testaus

On varmasti parempi, että tuotteen -olipa kyseessä verkkopalvelu, applikaatio tai sivusto- testaamisen tekee kehittäjätiimi kuin loppukäyttäjä. On viisasta allokoida n. 20-25% projektin kokonaisajasta testaamiseen. Testausta voidaan tehdä jo osittain läpi koko projektin, mutta lopuksi tärkeitä seikkoja ovat huolellinen käyttötestaus ja regressiotestit. Ja mitä aikaisemmassa vaiheessa vikoja löydetään, stiä parempi. Painota alusta lähtien laatua. Et nimittäin anna kovinkaan hyvää kuvaa yrityksestäsi, jos lopputuote joudutaan vetämään pois käytöstä vakavien virheiden vuoksi. Jos sinulla ei ole aikaa tai kiinnostusta lähteä selvittämään testukseen liittyviä seikkoja tarkemmin niin ei hätää, sinun tarvitsee vain varmistua siitä, että yritys joka alkaa kehittää palveluasi tietää ja hallitsee nämä asiat.

 

Verkkopalvelun kehittäminen onnistuneesti vaatii monen eri palasen loksahtamista kohdalleen. Hukkaan menee rahaa tai aikaa, pahimmasssa tapauksessa kumpaakin - ja paljon. Olitpa sitten pienen yrityksen omistajana ostamassa verkkokauppaa tai suuremman organisaation päätöksiä tekevänä henkilönä kilpailuttamassa rekrytointijärjestelmän toteutusta, on sinun syytä tunnistaa ylläolevat perusseikat ohjelmistoprojekteista. Ennen toimittajasi valintaa varmistu siitä, että heillä on ylläolevat asiat hallussa. Muuten lopputulos voi olla ruma.

 

Luotettava toimittaja löytyy osoitteesta: http://lamia.fi/