Monet verkkokauppiaat ja yrityssivujen ylläpitäjät, varsinkin pienet sellaiset, saattavat ajatella ettei analytiikka ja kävijäseuranta voi tuoda heille mitään lisäarvoa. Kuitenkin kokemuksiemme mukaan - yrityksen koosta riippumatta - jokaisessa analytiikkaohjelmiston käyttöönotossa on havaittu selkeitä hyötyjä ja saatu aikaan konkreettisia parannuksia niin myynnillisesti kuin kustannustehokkuudessakin, unohtamatta asiakastyytyväisyyttä.

 

Lamia käyttää ilmaista Google Analytics -ohjelmaa, joka on "halpuudestaan" huolimatta markkinoden yksi kehittyneimmistä ja suosituimmista työkaluista. Jälleen toteutuu periaate, jonka mukaan asiakkaamme maksavat ainoastaan palvelusta.

Käyttöönotto on sinänsä suhteellisen suoraviivaista, mutta kustomoitujen työpöytien rakentaminen, ns. event-tracking ja maalien sekä kanavien luominen ovat monesti asioita, jossa kannattaa turvautua ammattilaisen apuun. Lisäksi datasta on osattava nostaa esiin juuri tietylle sivustolle oleelliset tunnusluvut ja tieto, ja keskityttävä niihin, sekä mikä tärkeintä, tehdä oikeat johtopäätökset ja toimenpiteet. Näistä lisää tulevissa kirjoituksissa.

Otsikossa mainittuja hyötyjä analytiikasta ovat esimerkiksi myynnin kasvu, mainonnan tehokkuuden hiominen, asiakastyytyväisyyden kasvu ja kysyntään vastaaminen nopeasti.

Lopuksi vielä muutama konkreettinen esimerkki:

 

1. Tuotteet etusivulla

Vaateverkkokauppias vaihtoi suosituksestamme joka kerta etusivulle vähiten klikattujen tuotteiden tilalle uudet, ja muutaman viikon hionnan tuloksena etusivusta saatiin todella paljon myyvämpi.

 

2. Lisämyynti

Huomautimme eräälle verkkokauppiaalle raportissamme, että tiettyä tuotetta etsitään jatkuvasti sivuilta, sekä hakukoneesta. Verkkokauppias otti kyseisen tuotteen valmikoimaansa, ja on tehnyt sillä hyvää lisämyyntiä koko ajan.

 

3. Huonot mainokset

Mainosbannerissa oli selkeästi kaksi mainosta, jotka eivät toimineet ollenkaan. Nämä vaihtamalla klikkausprosentit saatiin kasvuun, ja jopa koko sivun bounce rate(eli kuinka moni kävijöistä kääntyy suoraan pois) pieneni. Vastaava prosessi on toteutettu myös Google Adwords -mainosten suhteen.

 

4. Toimimaton sivu/osio

Kuukausiraportissa havaittiin asiakkaan verkkokaupan maksusivulla selkeää poistumista tietyssä vaiheessa. Kun toimintatapaa sulavoitettiin, ostoskorien hylkäysprosentti ja sitä kautta asiakastyytyväisyys -ja mikä tärkeintä- myynti, paranivat. Samankaltainen tilanne huomattiin eräällä sisältösivulla, kun havaitsimme kävijädatan visualisoinnilla, että sivuston kävijät päätyvät jatkuvasti virhesivulle tuolta sivulta ja lopettavat selailun siihen. Syyksi paljastui niinkin pieni moka, kuin asiakkaan asettama virheellinen linkki. Virhe korjattiin, ja kävijäkokemus, selailusession keskimääräinen pituus ja käynnin syvyys parantuivat sen seurauksena.

 

Lisätietoa osoitteessa: http://lamia.fi/