Tämän hetken edistyksellisin verkkokauppa-alusta Magento on tullut tutuksi erityisesti kuluttajakauppaan soveltuvana ratkaisuna. Sen skaalautuvuus, monipuolisuus, muokattavuus sekä kokonaisvaltainen verkkokaupan hallinta ovat tietysti omaa luokkaansa. Tämän takia Magento-verkkokauppa-alusta on valikoitunut Lamian päätuotteeksi verkkokauppojen rakentamisessa. Samaan aikaan kuitenkin B2B-verkkokauppiaat tarvitsevat juuri samoja hyötyjä, mutta toisaalta myös tiettyjä erikoisominaisuuksia. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme Magenton hyödyntämistä B2B-verkkokauppana, ja erityisesti omaa ratkaisuamme, Lamia B2B-verkkokauppaa.

 

Miten sitten B2B-puolen vaatimukset käytännössä eroavat kuluttajapuolen verkkokaupasta? Ensinnäkin käyttötarkoitus B2B-verkokaupalla on tietysti olla työväline toimitusketjussa ja toimia tilaustoiminnan apuna. Muutamia vaatimuksia ovat esimerkiksi nämä:

  • Monipuoliset hinnoiteluominaisuudet. Esimerkiksi asiakaskohtainen hinnoittelu, erilaiset alennukset(kiinteät, prosenttialennukset, vaihtuvat alennukset, kampanjat jne). Hinnoittelua voidaan tehdä myös asiakasryhmittäin.
  • Suurten tietomäärien hallinta ja suodattaminen, esimerkiksi tilaukset, asiakkaat jne. Tilaukseen liittyen mm. niiden toistuvuus ja helppo muokkaus.
  • Yleensäkin asiakaskohtaisuuden tuomienen keskiöön. Ulkoasuja voidaan räätälöidä asiakaskohtaisesti, eri asiakkaille voidaan asettaa eri hintoja ja kampanjoita, sekä myös toimitus ja maksutapoja pystytään hallitsemaan tarvittaessa jopa asiakkaan tarkkuudella.

Lamian B2B-verkkokauppa ratkaisee nämä ongelmat tarjoamalla jo vakiona esimerkiksi hintojen piilottamisen rekisteröitymättömiltä asiakkailta, asiakasryhmäkohtaiset maksutavat ja hinnat sekä paljon muuta. Lisäksi kauppaan on mahdollista toteuttaa kaikki asiakkaan haluamat ominaisuudet kustannustehokkaasti.

Kuten suuremmissa kuluttajakaupoissa, myös B2B-verkkokaupassa tärkeää ovat integroinnit. Ne on kätevää toteuttaa käyttäen Magentoon sisäänrakennettua ohjelmointirajapintaa, jolloin Magento voidaan yhdistää taloushallinnan ohjelmiin, varasto-ohjelmiin, CRM:iin ja niin edelleen.

Eräs viimeaikainen merkittävä asia on kuitenkin kilpailun kiristyminen sekä se, että tukkukaupat myyvät tuotteita myös kuluttaja-asiakkaille. Tällöin B2B ja B2C -verkkokaupat on voitava toteuttaa yhtenäisenä järjestelmänä. Jälleen kerran Magenton huippuominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa; Lamian B2B-kaupalla on mahdollista rakentaa nimittäin samalla järjestelmällä integroitu kuluttuja- ja yritysasiakkaita palveleja kokonaisuus, jolloin järjestelmän hallinnasta tulee todella tehokasta. Kauppanäkymiä voidaan tehdä myös esimerkiksi eri segmenteille, maantieteellisille alueille tai vaikkapa tuotemerkeille, ja mikä parasta, kaikki ominaisuudet ulkoasua myöten ovat määriteltävissä toisistaan riippumattomasti!

Kuten huomaamme, nykypäivän vaatimukset myös B2B-kaupalle ovat entistä tiukempia. Näihin kuitenkin voidaan vastata käyttämällä toimintaa tehostavia ja uusia toimintamalleja mahdollistavia työkalua, tässä tapauksessa Magento-verkkokauppa-alustaa hyödyntäen.

 

Lisää tietoa: http://lamia.fi/