Tervehdys taas, tässä jatkoa viime viikolla aloittamallemme artikkelisarjalle! Toivottavasti löydätte tästä apua harkitessanne Magentoa verkkokaupparatkaisukseksenne.

 

Tuotevalikoima

 

Myytkö tuhansia tuotteita vai vain yhtä ladattavaa tuotetta, jonka vielä kaiken lisäksi keksit äskettäin? Pointtina siis, että on viisasta varmistaa tarvitsetko todella kaikkia ominaisuuksia ja laajennuksia, joita Magento mahdollistaa. Lisäksi, jos verkkokaupassa on kymmeniätuhansia yksinkertaisia tai konfiguroitavia tuotteita ja tuoteryhmiä yms, niin kohtaat uusia ongelmia, sillä laajan valikoiman Magento-verkkoakupassa tarvitset paljon resursseja palvelimelta ja hyvän skaalausstrategian.

Jos sinulla on ennestään verkkokauppa toisella alustalla ja mietit alustan muuttamista Magentoon, haluat varmastikin siirtää sille olemassa olevan tuoteluettelon, asiakkaat ja tilaushistorian.

 

Lopulta kauppiaan täytyy myös ylläpitää tuoteluetteloa, kun kauppa on toiminnassa. Teetkö sen itse, vai työllistätkö jonkun avustamaan sinua? Jos työllistät jonkun, myös hän tarvitsee koulutusta.

 

Kannattaa myös etsiä ihmisiä, joilla on kokemusta Magentosta, sillä he kykenevät antamaan neuvoja juuri kaikissa edellämainituissa asioissa.

 

Toiminnallisuus

 

Kuten aiemmin mainittiin, joskus tarvitset vain verkkokauppa-alustan perustoimintoja, joten harkitse tarkkaan onko Magento liioittelua. Suosittelen käymään Magenton ominaisuudet läpi huolellisesti ja varmistumaan, perusteista valita kyseinen verkkokauppa-alusta. Sillä voit joissain tapauksissa huomata tarvitsevasi vain PayPal-painikkeen myydäksesi tuotteitasi, tai että on olemassa myös edullisempi ratkaisuja verkkokaupan luomiseksi, kuten Shopify. Suomalaisia verkkokauppa-alustoja en kuitenkaan uskalla lähteä suosittelemaan. Toisaalta Magentossa voidaan käyttää helposti vain perustoimintoja. Kestävän liiketoiminnan tavoitteena tulisi kuitenkin olla tasainen kasvu, jonka Magento kustannustehokkaasti mahdollistaa.

 

Tietenkin joskus liiketoiminta on aluksi pientä, mutta onnistut tarjoamasi rakentamisessa saattaa myös kasvu olla varsin nopeata. Tässä tapauksessa on helppo perustella verkkokaupan uudelleenkehitys Magentolla, jos et ole aiemmin valinnut sitä. Jos liiketoimintasi ei kuitenkaan kanna hedelmää, vältät ainakin paljon aloituskuluja ja työtä, jota Magento-verkkokaupan perustaminen aiheuttaa.

 

Vuorovaikutus muiden järjestelmien kanssa

 

Jos harkitset tätä, olet todennäköisimmin juuri Magenton-asiakasryhmässä, sillä verkkokauppa on vain osa liiketoimintajärjestelmien ketjusta, jonka täytyy toimia mahdollisimman sulavasti.

 

Magento tarjoaa erinnomaisen liitännällisyyden ja integraation kolmannen osapuolen järjestelmiin. Esimerkkinä lukuisat kirjanpidon, asiakkuudenhallinnan, varastoinnin integraatiot ja synkronointi muiden toiminnanohjausjärjestelmien kanssa. On kuitenkin syytä muistaa, että jos Magento täytyy yhdistää järjestelmään, jossa ei ole olemassa olevaa Magento-moduuli, täytyy panostaa kehitykseen. Usein hyvin suunniteltu ja kestävä integraatio maksaa saman verran kuin koko verkkokauppa ja vaatii kokeneen Magento-toimittajan. Monimutkaisemmissa integraatiossa kannattaa harkita ESB-tyyppistä ratkaisua, jossa oma tähän erikoistunut järjestelmä huolehtii tiedonsiirrosta ja yhteensopivuudesta. Kirjoitamme tästä tulevaisuudessa oman artikkelinsa.

 

Ylläpito

 

Onnittelut, olet päässyt jo useimpia pidemmälle, nyt täytyy kuitenkin vielä tehdä oikeat valinnat verkkokauppa-projektin onnistumisen varmistamiseksi. Ylläpitotehtäviä riittää riippumatta käytettävästä verkkokauppaohjelmistosta, mutta Magentoa käytettäessä kohtaat useimmiten seuraavia:

 

Päivitykset - kuulostaa helpolta teoriassa, mutta vaikka Magento-verkkokauppa olisi kehitetty päivitettävyyttä silmällä pitäen ja standardoitua koodaustyyliä käyttäen, vie se todennäköisesti huomattavasti aikaa.

 

Lisäominaisuudet ja kustomointi - ennemmin tai myöhemmin täytyy lisätä joitakin uusia tai muokata olemassa olevia ominaisuuksia.

 

Suorituskyky - kun asiakasliikenteesi ja mahdollisesti myös tuotevalikoimasi kasvaa, voit joutua toteamaan, että verkkopalvelusi ei ole riittävällä tasolla vastaamaan kasvavaan kysyntään. Verkkopalvelun nopeus on äärimmäisen olennaista verkkokaupan konversion kannalta.

 

Verkkokaupan laajentaminen - Magento mahdollistaa useiden kauppojen ja verkkosivujen pitämisen samalla asennuksella. Se on erinomainen ominaisuus, mutta asettaa haasteita ylläpidolle.

 

Vuorovaikutus muiden järjestelmien kanssa - Tulee suunnitella ajoissa ja vaikuttaa huomattavasti ylläpitoon.

 

Yhteenveto

 

Näissä kahdessa artikkelissa käsittelimme päätöksentekoprosessia, joka tarjoaa kehyksen Magenton tarpeellisuuden määrittämiseksi verkkokaupparatkaisuna. Halusimme erityisesti korostaa, mihin budjettisi kuluu vaikkakin ydinohjelmisto on ilmainen (Community Edition). Suosittelemme konsultoimaan Magento-ammattilaista, jolla on kokemusta verkkokauppa-alustasta ja erityisesti käyttöönottoprojektien läpiviennistä.

 Lisätietoa osoitteessa: http://lamia.fi/