Olemme Lamialla toteuttaneet kymmeniä Magento-verkkokauppoja useille toimialoille. Päätimmekin laittaa tämän hiljaisen tiedon jakoon lukijoillemme julkaisemalla matkanvarrella kertyneitä konversion parannusvinkkejä.

 

Aloitus-/Etusivun optimointi:

 

Esittele myydyimmät ja suosituimmat tuotteesi etusivulla

Löydät myydyimmät tuotteet Magenton hallintapaneelista: Reports->Products->Bestsellers

 

Tarjoa enemmän kuin pelkkä tilauspainike

Kaikki asiakkaat eivät pidä verkko-ostosten tekemisestä. Senioriasiakkaat eivät usein luota internetiin ja pitävät ostosten tekemisestä puhelimitse tai postin välityksellä.

 

Laita verkkokauppaan/verkkosivulle video yrityksestäsi

Luottamus on yksi suurimmista teköjöistä, joka tekee kävijästä ostajan. Yrityksesi, henkilökuntasi ja toimintatapojen esitteleminen auttaa kasvattamaan luottamusta. Esimerkiksi hyvän videon luominen ei ole kallista ja vie vain muutaman tunnin.

 

Lokalisoi Magento-verkkokauppasi tiettyihin maihin

Kun myyt tuotteitasi kansainvälisesti, varmista että asiakkaasi ymmärtävät, että tarjoat kansainvälisen toimituksen. Tätä varten voit käyttää tunnistamista IP-osoitteen perusteella ja ohjata kävijät kauppaasi omalla kielellään. Esimerkiksi yhdysvaltalainen asiakas, jolla on yhdysvaltalainen IP-osoite, päätyy osoitteeseen www.esimerkkikauppa.fi/us

 

Navigoinnin optimointi

 

Kategorioiden rakenteet

Kategorioiden määrän pitäisi vastata varastoasi. Suosittelemme luomaan kategorian vain kun siinä on vähintään 20 tuotetta. Yritä myös pitää alikategorioiden määrä niin pienenä kuin mahdollista. Liian suuri kategorioiden määrä voi sekoittaa kävijää.

 

Lajittele kategoriarakenne suosion mukaan

Kategorioiden, jotka ovat suositumpia kuin muut, tulisi olla ylimpinä. Voit käyttää Google Analyticsia klikatuimpien kategorioiden löytämiseksi.

 

Käytä uusien kategorioiden nimeämisen pohjana sitä, mitä ihmiset etsivät

Jotta löytäisit parhaat nimet kategorioille, voit käyttää nimiä, joita asiakkaasi etsivät. Mene kohtaan Standard Reporting-> Content-> Site Search -> Search Terms

Hyvänä vaihtoehtona voisi olla tehdä tutkimusta eBayssa tai Amazonissa. Sillä, molemmat verkkokaupat käyttävät vuodessa miljoonia vain saadakseen kategoriansa täydelliseksi.

 

Käytä mukaansatempaavaa iskulausetta

Luo logosi oheen lyhyt teksti. Ota huomioon, että iskulause saa saman verran huomiota kuin logo. Teksti voi olla yhteenveto tarjoamastasi kokemuksesta.

USP ‘Unique Selling Points’

Strategisesti sijoitettu USP auttaa kävijöitä rikkomaan “henkisen muurin”.  USP voi olla: Helpot palautukset, ilmainen toimitus, hintatakuu, riskittömät ostot tai laskuri Facebook-tykkäyksistä.

 

Tuotehaun optimointi

 

Testaa haun tarkkuus

Käyttäjät hakevat usein samaa tuotetta yksikössä tai monikossa. Hakutuloksen pitäisi olla sama!

Jos tuote ei näy hakutuloksissa oikein, voit lisätä tuotteisiin tageja käsin: Magenton hallintapaneelissa: Catalog-> Tags -> "Add a new Tag“

Täällä voit syöttää hakutagin ja asettaa sen tuotteeseen.

 

Ota älykäs haku käyttöön

 

Verkkokaupoissa, joissa on suuri tuotevalikoima, tulisi käyttää parempaa kuin Magenton sisäänrakennettua hakukonetta. Koska asia on varsin monimutkainen, kirjoitamme erillisen artikkelin verkkokaupan hakukoneista seuraavien viikkojen aikana. Sillä aikaa voitte halutessanne olla yhteydessä meihin eri hakuratkaisuista verkkokaupassanne.

 

Tuotesivun optimointi

 

Ota vain korkealaatuisia tuotekuvia

Tuotekuva on kaikista tärkein asia tuote- ja kategoriasivuilla. Tuotekuvat ovat yksi ensimmäisistä asioista, jotka kävijät huomaavat selatessaan kauppaasi. Hyvillä kuvilla varustetuilla tuotteilla on parempi konversiosuhde kuin tuotteilla, joilla on huonolaatuisemmat kuvat tai ei kuvaa ollenkaan.

Huomioi seuraavat seikat, jotka tuottavat paremmin tunteisiin vetoavan elämyksen asiakkaalle:

  • Oletuksen (peruskuvan) täytyy olla mahdollisimman korkealaatuinen
  • Älä käytä geneerisiä vakiokuvia. On parempi ottaa aitoja kuvia, joissa henkilöt käyttävät tai esittelevät tuotteitasi
  • Pyri tarjoamaan enemmän kuin vain yksi kuva, sillä eri kuvakulmat tekevät tuotteesta enemmän käsinkosketeltavan
  • Pyri suunnittelemaan kiva taustakuva (Jos myyt leivänpaahdinta, laita taustalle kuva, jossa on leipää, tuoreita tomaatteja ja kananmunia). Herkullisella kuvalla on aina parempi vaikutus tunteisiin!

 

 

Tuotekuvaus

  • Älä käytä tuotteissa valmistajan oletuskuvausta
  • Jos sinulla on monikielinen tai muuten sivustoihin jaoteltu verkkokauppa, jokaisella näkymällä pitäisi olla oma kuvaus
  • Tuotteen tärkeimmät ominaisuudet tulisi mainita kuvauksen alussa luettelomerkein
  • Yritä pitää luonnollinen linja, sillä käyttäjä päättää, mistä tulee hypetetty tuote!
  • Luettelomerkit auttavat tekemään tiedosta helpommin ymmärrettävää
  • Magento mahdollistaa lyhyen tuotekuvauksen. Asiakkailla on usein kiire, joten se on ensimmäinen asia, jolla asiakas saadaan kiinnostumaan tuotteesta. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota yksilöllisen yhteenvedon luomiseen kokonaiskuvauksesta.

 

 

Tuotevideoita myydyimmille tuotteille

Pelkkä kuva ei usein välitä tunnetta tuotteesta videon tapaan. Videon ei tarvitse maksaa loputtoman paljon, sillä voit yrittää kuvata sen omalla älypuhelimellasi. Tärkeämpää on pysyä luonnollisena!

 

Ei ikäviä yllätyksiä tuotesivuille

Kävijät poistuvat usein kaupasta sen takia, että tuotetiedot puuttuvat tai niissä on virheitä.

 

 

Tarkista nämä asiat:

  • Hinnan tulee näkyä tuotesivulla
  • Hinta tulee esittää suurella ja paksulla muotoilulla tai eri väreillä
  • Toimitus- ja käsittelykulut tulee mainita heti tuotteen hinnan alapuolella
  • Kassaprosessissa ei pitäisi olla yllätyksiä - kaikkien tietojen pitää olla saatavilla ennen kuin asiakas lisää tuotteen ostoskoriin
  • Älä lisää ylimääräisiä kuluja kassalla
  • Näytä tuotteen varastotilanne

 

Kerro tuotteen toimitusaika

  • Mahdollista toimituspäivän valinta kassalla
  • Ota "Loppu varastosta" -ilmoitus käyttöön
  • Piilota tuotteet, jotka ovat loppu varastosta

 

Kutsu asiakkaat jättämään arvosteluja ostamistaan tuotteista:

Tämä onnistuu esimerkiksi Nosto-integraation yhteydessä tulevilla ominaisuuksilla tai mahdollisesti toisella laajennuksella.

 

Varastossa on vielä varsin mittavasti lisää vinkkejä jotka jäävät seuraavaan kertaan. Jos et malta odottaa ensi viikkoon niin meille voi aina soittaa/laittaa mailia ja kysyä neuvoa!

 

 Lisätietoa osoitteessa: http://lamia.fi/