Viime viikolla aloitettu sarja Magenton konversion optimoinnista saa jatkoa. Tällä kertaa käsitellään asiakkaan luottamuksen kasvattamista, mikä loppujen lopuksi on yksi tärkeimpiä tekijöitä konversion parantamisessa erityisesti verkkokaupassa. Halutessanne jatkokysymykset voi laittaa suoraan mailiin henri@lamia.fi.

 

Turvallisuus

On varsin ymmärrettävää että perustiedot ja vaoimuus lisäävät luottamusta ja saavat kävijät ostamaan. Siksi tee kävijälle selväksi, että Magento-kauppasi on turvallinen ja että yksityisyyttä ei vaaranneta

  • Tarkat toimitus- ja verotiedot
  • Esitä millaisia eri maksutapoja tarjoat
  • Lisätiedot tuotteista ja yrityksestä, kuten usein kysytyt kysymykset, voivat auttaa parantamaan konversiota
  • Kassaprosessin optimointi, tähän tarkoitukseen Lamian One Page Checkout tarjoaa hyvän ratkaisun helposti

 

Säilyvä ostoskori/tallennettava ostoskori

Asiakkaat lisäävät usein tuotteita ostoskoriin, mutta tekevät oston vasta muutamia päiviä myöhemmin. Tässä tapauksessa evästeiden (cookies) voimassaoloaika pitäisi olla tarpeeksi pitkä, jotta ostoskorissa on valitut tuotteet, kun asiakas palaa muutaman päivän päästä ostoksille.

 

Varmista, ettei käyttäjän tarvitse syöttää samoja tietoja kahteen kertaan ostoprosessissa

Kävijä ei pidä siitä, että ostamiseen täytyy käyttää paljon aikaa. Jos samat tiedot täytyy täyttää kahteen kertaan, käyttäjä usein herpaantuu ja keskeyttää oston.

 

Säilytä tiedot virheen sattuessa

Kukaan ei pidä kaikkien tietojen syöttämisestä uudelleen sen takia, ettei vaadittua kenttää oltu täytetty.

 

Muutamia asioita mihin kannattaa lisäksi kiinnittää huomiota:

  • Pyri vähentämään vaadittuja kenttiä niin paljon kuin mahdollista
  • Kirjoita esimerkkitiedot vaadittuihin kenttiin (Nimi: Matti Meikäläinen)
  • Kaikilla kentillä täytyy olla nimet
  • Syötettävän tekstin oletuspituuden tulisi täsmätä kentän pituuteen
  • Jokainen painike tulee nimetä yksilöllisesti
  • Lisätietojen lisääminen painikkeisiin auttaa vähentämään mahdollista turhautumista
  • Tarjoa ostamista ilman rekisteröitymistä
  • Merkitse virheellisesti täytetyt kentät

Löydät tästä hyviä esimerkkejä Amazonista tai Applen verkkokaupasta. Emme kuitenkaan suosittele kokonaan uuden ostosprosessin luomista, vaan sen sijaan parantamaan sitä toimintamallia, mihin kuluttajat ovat laajalti tottuneet.

 

Älä hankaloita salasanan luomista

Tiedämme, että useimmat asiakkaat eivät käytä turvallisia salasanoja, mutta verkkokauppasi ei olekaan asiakkaan sähköposti. Pyri tekemään salasanan luomisesta niin helppoa kuin mahdollista.

 

Kassa-painikkeen sijoittaminen

Varmista, etteivät tärkeimmät painikkeet sekoita asiakasta. Kassa-painike tulisi sijoittaa oikeaan tai vasempaan kulmaan ja samalla värillä kehyksen alaosaan.

 

  • Aseta mahdollisimman monet valintaruudut valmiiksi valituiksi
  • Jos tarjoat suositeltavaa ja yleistä maksu- tai toimitustapaa, niiden tulisi olla esivalittuja
  • Uudelleenohjaa ostoskoriin sen jälkeen, kun asiakas on lisännyt tuotteen
  • Tee kassalle pääseminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Jos asiakas haluaa ostaa lisää tuotteita, hän "jatkaa shoppailua" sen jälkeen, kun on lisännyt tuotteen ostoskoriin.

 

Jokaisen ostoprosessin vaiheen pitäisi olla looginen

Ostoprosessin jakaminen vaiheiksi tekee lomakkeiden täyttämisen asiakkaalle helpoksi. Eri vaiheiden suuri etu on se, että käyttäjä voi saada yksilöllistä tietoa esimerkiksi toimituskuluista ja -ajasta. Kaikista paras ratkaisu on yhdistää nämä vaiheet kerralla näkyväksi kokonaisuudeksi, jolloin käyttäjä näkee jatkuvasti täyttämänsä tiedot sekä valitut maksu- ja toimitustavat.

Kaikki vaiheet ostoskorista alkaen. (Uudelleenohjaa automaattisesti, kun tuote on lisätty ostoskoriin)

 

- Vaihe 1 Rekisteröinti tai vieraana ostaminen

- Vaihe 2 Toimitustiedot

- Vaihe 3 Laskutustiedot

- Vaihe 4 Esivalittu maksutapa

- Vaihe 5 Maksu

- Vaihe 6 Onnistumissivu, jolla on kaikki tilauksen tiedot

 

  • Älä tee asiakkaalle ikävää yllätystä vasta kassalla ilmaantuvilla lisämaksuilla!
  • Uutiskirjeen tilauksen ei pidä olla valittuna jo valmiiksi - anna asiakkaan tehdä päätös itse

 

Jatketaan taas aiheen tiimoilta seuraavalla viikolla, kiitos mielenkiinnosta!

Litää tieto osoitteesta: www.lamia.fi