Jatketaan liiketoiminnan työkalupakista.

 

Mistä sitten löydät kaiken tämän syväluotaavan tiedon kilpailijoistasi?

Aloita kotisivuista Katsomalla verkkosivuja näet, kuinka he johtavat yritystään. Sivustolta löydät:

  • Tuotteet. Mitä he myyvät? Mitä he eivät myy? Keskittyvätkö he muutamiin tuotteisiin tai palveluihin vai onko heillä laaja valikoima?
  • Hinnat. Mikä on heidän hintatasonsa?
  • Design. Mitä värejä sivustolla käytetään? Millainen on sivuston rakenne? Kuinka paljon kuvia käytetään? Mille alustalle sivusto on rakennettu (Wordpress, Drupal, Magento jne.)? Kuinka design kuvaa heidän myymiään tuotteita tai palveluja?
  • Teksti ja persoonallisuus. Onko teksti muodollista vai rentoa? Puhuvatko he asiakkailleen kuin ystäville vai bisneskumppaneille? Etsi avainsanoja, jotka toistuvat siellä täällä. Saatat tarvita niitä hakukoneoptimointia (SEO) varten.
  • Yhteydenottosivu. Kuinka helppo se on löytää? Mitkä ovat yhteydenottotavat? Tee muistiinpanoja, sillä tarvitsemme tätä tietoa aivan kohta.
  • Blogi. Onko heillä sellainen? Jos on, mistä he bloggaavat? Mitkä blogikirjoitukset ovat saaneet eniten jakoja tai kommentteja sosiaalisessa mediassa? Nämä tiedot ovat arvokkaita, kun päätetään blogin aihetta.

Huomioi myös alasi verkkosivustojen erot. Mikä saa kilpailijoidesi verkkosivut erottumaan massasta? Seuraa heitä sosiaalisessa mediassa Sen jälkeen kun olet tutkinut verkkosivut, mene sosiaalisen median tileille. Löydät sieltä:

  • Yritysuutisia. Näet, mitä he suunnittelevat. Millaisia muutoksia he tekevät yritykseen? Onko yritys kasvamassa? Jos yritys laajentaa, silloin sinullakin on mahdollisuuksia menestyä.
  • Mainokset, tarjoukset ja kilpailut. Saat näkemyksen siitä, kuinka yritys mainostaa tuotteitaan. Voit ottaa siitä mallia.
  • Millaisia päivityksiä he tekevät. Käyttävätkö he kuvia, videoita, linkkejä vai tekstiä päivityksissään? Mitkä päivitykset saavat eniten suosiota faneilta ja seuraajilta? Mikä on päivitysten sisältö? Ovatko päivitykset hauskoja, inspiroivia tai sisältävätkö ne käytännöllistä tietoa?
  • Asiakaskyselyt. Ottavatko asiakkaat heihin yhteyttä sosiaalisessa mediassa? Mistä asioista asiakkaat kysyvät? Toistuvatko samanlaiset ongelmat? Miten he vastaavat asiakkaileen? Mitä he voisivat tehdä paremmin tai eri tavalla?
  • Pitkäkestoiset kampanjat. Onko heillä oma hashtag? Jos ei, mitä hashtageja he käyttävät?
  • Ketä he seuraavat. Mistä he saavat vinkkejä ja neuvoja liiketoimintaansa? Myös sinun kannattaa todennäköisesti seurata heitä.

Kaikki nämä vinkit voivat antaa sinulle käsityksen oman sosiaalisen median strategian luomisesta ja parhaista tavoista pitää yhteyttä asiakkaisiin. Kun tutkit yritystä sosiaalisessa mediassa, älä katso pelkkää virallista yritystiliä. Vilkaise myös toimitusjohtajan henkilökohtaista tiliä.  

 

Ota selvää, missä heistä tehdään uutisia

Uutisten seuraaminen on loistava tapa kilpailijoiden suunnitelmien päivittäiseen seuraamiseen. Näet myös tapahtumat, jotka vaikuttavat heihin hyvässä tai pahassa. Helpoin tapa pysyä ajan tasalla alan uutisista on käyttää Google-ilmoitusta. Voit asettaa hälytyksiä yksittäisille yrityksille tai kerralla koko alallesi. Kun luot ilmoitusta, aseta Tulosten tyypiksi Uutiset. Voit luoda ilmoituksen mille tahansa Google-haulle. Yksi tapa pitää kilpailijaa erityisen tarkasti silmällä on asettaa ilmoitus heidän verkkosivustaan. Tällä tavoin näet kaikki muutokset joita he tekevät sivustolleen, kuten uudet tuotteet. Tehdäksesi tämän luo ilmoitus käyttämällä seuraavaa hakulauseketta: site:www.sivusto.fi Sen jälkeen aseta Tulosten tyypiksi Kaikki.

 

Ota yhteyttä

Viimeinen tapa pitää kilpailijoita silmällä on ottaa heihin yhteyttä. Voit tehdä sen kahdella eri tavalla. Voit ottaa yhteyttä esittämällä asiakasta kuin olisit mystery shoppaaja. Voit kysyä jostakin tuotteesta tai hinnoittelusta. Olennaisena tarkoituksena on nähdä, kuinka he ovat vuorovaikutuksessa asiakkaisiinsa. Kuinka nopeasti he vastaavat? Onko vastaus muodollinen vai rento? Saako asiakaspalvelu sinut hyvälle tuulelle? Vaihtoehtoisesti lähetä yrityksen perustajalle viesti. Kerro hänelle, että olet perustamassa yritystä samalle alalla ja verkostoidut muiden alan yritysten kanssa. On mahdollista, että joistakin tulee jopa ystäviäsi.

 

Haluaisimme kovasti tietää, oletko koskaan tehnyt kilpailija-analyysin. Jos olet, mitä sait selville? Onko sinulla muita strategioita kilpailijoidesi suunnitelmien silmällä pitämiseen?

 

Lisätietoa osoitteessa: www.lamia.fi