Löytääksesi menestymisen salaisuudet sinun tarvitsee vain alkaa vakoilla kilpailijoitasi. Tämä voi kuulostaa karulta, mutta perustellaampa asiaa paremmin.

Kun näet, mitä alasi menestyvät yritykset suunnittelevat, voit kopioida heidän käyttämänsä menestysstrategiat. Voit suorittaa tehtävän mukavasti kotitoimistostasi käsin. Kaikki, mitä tarvitset on saatavilla. Täytyy vain tietää, mistä etsiä.

Jos tunnet syyllisyyttä vakoilusta, muista, ettet ole tekemässä mitään väärää. Käytät vain kaikille saatavilla olevaa tietoa antaaksesi yrityksellesi kilpailuedun. Se kaikki on laillista ja rehellistä – suosittelen ottamaan sen seikkailuna.

Tässä artikkelissa näytän, mitä voit oppia vakoilemalla kilpailijoita sekä seuraavassa artikkelissa myös esittelen "vakoojan" työkaluja. Aloitetaan.

 

Selite: Business-kielellä tätä prosessia kutsutaan "kilpailija-analyysiksi".

 

Mitä voit oppia vakoilemalla kilpailijoitasi?

Voit kerätä vakoilemalla liiketoimintasuunnitelmaasi paljon arvokasta tietoa, kuten:

  • Hinnoittelu. Näkemällä kilpailijoidesi hinnat saat selville, mikä on kohtuullinen hinta tuotteillesi tai palveluillesi. Näet, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan, ja voit päättää, haluatko kilpailla hinnalla (myymällä halvemmalla kuin kilpailijasi) vai jollakin toisella alueella, kuten tuotteen laadulla tai asiakaspalvelulla.
  • Markkinointi. Kilpailijoidesi markkinointimateriaali on kaikkien nähtävillä. Kun näet, mitkä markkinointikampanjat toimivat kilpailijoillasi, saat selville, mitkä voisivat toimia sinulla. Näiden tietojen avulla voit joko päättää pysytellä turvassa ja seurata muita tai haarautua ja kokeilla jotakin täysin uutta.
  • Rekrytointistrategiat. Kuinka he rakentavat tiiminsä? Millä strategialla he löytävät hyvät työntekijät? Minne he sijoittavat työnhakuilmoituksensa? Näet myös, millaisia taitoja voit tarvita palkatessasi henkilökuntaa auttamaan sinua yrityksesi pyörittämisessä.
  • Mitä markkinoilta puuttuu. Ovatko kilpailijasi todella täyttäneet markkinat? Selvittämällä, kuinka kilpailijasi toimivat, näet, jos jokin on jäänyt huomaamatta. Voit hyödyntää markkinarakoa sijoittamalla itsesi paikkaan, jonka he ovat jättäneet huomiotta.
  • Kuinka heidän asiakaspalvelunsa toimii. Tarkkailemalla sitä, kuinka kilpailijasi ovat vuorovaikutuksessa asiakkaisiinsa, näet mitä alallasi vaaditaan asiakkaiden pitämiseksi tyytyväisenä.

 

Ketä sitten tulisi vakoilla?

Se, kuinka käytät uusia vakoilutaitojasi, on itsestäsi kiinni. Kannattaa käyttää tunti tai pari viikossa pitääksesi itsesi ajan tasalla kilpailijoiden tekemisistä.

Vakoilua ajatellen parhaat yritykset ovat niitä, jotka menestyvät alallasi. Et voi varmasti tietää, mitkä yritykset ovat menestyviä, mutta voit etsiä johtolankoja, kuten:

  • Etsi yrityksiä, joilla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän seuraajia heillä on Facebookissa, Twitterissä ja Pinterestissä, sitä paremmin heillä menee.
  • Käy läpi Google-haussa näkyvät mainokset alaltasi. Jos yrityksellä on rahaa käytettäväksi mainoksiin, se on joko epätoivoinen tai heillä on vahva mainosstrategia, joka luo johtolankoja.
  • Tarkista sijoitus Googlessa, kun haet yrityksen tuotteita tai palveluja. Mitä lähempänä ne ovat ensimmäistä sivua hakutuloksissa, sitä paremmin yrityksellä menee. (suosittelen käyttämään Googlen hakutyökaluja, jotta saat puolueettoman tuloksen)
  • Tarkista yrityksen verkkosivun Alexa-sijoitus. Tässäkin tapauksessa korkeampi sijoitus tarkoittaa parempaa menestystä.
  • Tee Google News –haku ja katso, kuinka monissa uutisissa yritys mainitaan. Jos yritys saa lehdistöltä huomiota, erityisesti jos sanomalehdet julistavat menestystä, he tekevät asioita oikein.
  • Tarkasta kilpailijoidesi tilinpäätöstiedot, sillä sieltä löytyy hyvin päljon relevanttia tietoa kuten: paljonko yritys käyttää tuotekehitykseen yms. muuhun rahaa. Tästä voit päätellä mitä he aikovat mahdollisesti tehdä tulevaisuudessa.

Älä katso pelkästään vakiintuneita tai menestyviä yrityksiä. Voit oppia paljon katsomalla muitakin yrityksiä.

Sellaisten yritysten, jotka ovat epäonnistumassa tai vaikeuksissa, etsiminen on opettavaista. Voit tutkia, mitä he ovat tehneet väärin, ettet tekisi samoja virheitä.

Kannattaa pitää silmät auki myös aloittavien ja tulevien yritysten osalta. Jos ne ovat kovaa valuuttaa ja kasvavat nopeasti, ne tekevät oikeita asioita.

Jo valitessa vakoiltavia yrityksiä olet oppinut paljon. Ensi viikolla on aika avata vakoojan työkalupakkia ja kaivautua hieman syvemmälle. Mukavaa viikkoa kaikille!

 

Lisää tietoa sivuiltamme lamia.fi