Responsiivinen design nostaa päätään verkkokaupankäynnissä, kuten muissakin verkkopalveluissa jo aiemmin. Tämä johtuu siitä, että käyttökokemukset ovat eri päätelaitteilla täysin erilaiset, ja näinollen suunniteltava eri lähtökohdista, ja mobiiliselailu sekä mobiilishoppailu yleistyy huimaa vauhtia. Tässä kirjoituksessa kerromme, miksi responsiivinen verkkokauppa on todella tärkeä asia jokaiselle verkkokauppiaalle.

Responsiivinen suunnittelu ja responsiivinen design(eli mukautuva suunnittelu) on uudenlainen tapa rakentaa verkkosivustoja sekä verkkokauppoja, kuten viime artikkelissa todettiin. Kuitenkin suurimmista suomalaisista verkkokaupoista yksikään ei ole kirjoitushetkellä responsiivinen, joten ne menettävät jatkuvasti mobiililaitteilla kauppaan saapuvia kävijöitä huonon käyttökokemuksen takia. Joissain tapauksiisa verkkokaupasta ostaminen on mobiililaitteilla suorastaan mahdotonta. Responsiivisen verkkokaupan tulos on selkeästi parempi, sillä mobiilikäyttäjiä voidaan palvella käyttäjän kannalta helpoimmalla tavalla, skaalaamalla verkkokaupan näkymä kuhunkin näyttöön sopivaksi. Tämä on erittäin helppoa selvittää web-analytiikkatyökalun avulla mobiilikäyttäjien määriä ja konversioita verkkokaupassa tutkimalla.

Monet suuret verkkokaupat ovat esitelleet natiivisovelluksia omista kaupoistaan, mutta tämä vaihtoehto ei ole kovinkaan järkevä pienemmille verkkokaupoille(pienellä tarkoitetaan nyt vaikkapa alle miljoonan liikevaihtoa tekevää verkkokauppaa). Myös isommilla ongelmana on edelleen monen eri järjestelmän ylläpito, jonka kustannukset tottakai kasvavat tuote-ja asiakasmäärien noustessa.
Ensimmäinen responsiivisen verkkokaupan designin edellytys on se, että kaupasta poistetaan kaikki ylimääräinen, ja keskitytään myyntitapahtuman loppuun viemiseen. Tällainen ulkoasu on helppoa sovittaa myös mobiililaitteille, ja se konvertoi paremmin myös työpöytäkäytössä.
Käytännössä tämä tarkoittaa informaation järjestelyä tärkeyden mukaan intuitiivisesti, maksutapahtuman sulavoittamista ja kaiken sisällön optimointia. Tällöin responsiivinen design on tehokasta toteuttaa ja sovittaa pienemmille päätelaitteille.

Tämä voi kuulostaa abstraktilta, mutta helpottaaksemme responsiivisen verkkokaupan konseptin hahmottamista olemme keränneet muutamia hyviä esimerkkejä, joissa responsiivisuus on toteutettu erityisen hyvin. Voit suurentaa ja pienentää kauppoja selainikkunan kokoa muuttamalla, niin huomaat mitä tapahtuu.

1. Indochino

indochino

Indochinon kaupassa yhdistyvät hienot tuotekuvat ja minimalistinen design. Responsiivisen verkkokaupan toteutus tästä lähtökohdasta on luonnollista. Koko sivusto mukautuu erittäin hyvin erilaisiin näyttökokoihin säilyttäen parhaan mahdollisen käytettävyyden.

2. Starbucks

starbucks

Starbucksin sivuilta löytyy kaikki mitä suurelta brändiltä voi odottaa: näyttävä etusivu, videoita ja uusimpien artikkeleiden esittelyt sosiaalisen median liitäntöineen. Store locator toiminto on kiinnostava, sillä se on toteutettu ainoastaan muutamalla ikonilla mobiilinäyttöversiossa. Myös navigointi on hyvin suunniteltu ja mukautuu responsiiviseen ulkoasuun hyvin. Navigointi onkin responsiivisessa verkkokaupassa yksi tärkeimmistä elementeistä toimivan kassan ohella.

3. Nixon

nixon

Nixon on taas kerran hyvä osoitus "vähemmän on enemmän" -lähestymistavasta. Varsinkin ulkomaisissa verkkokaupoissa näkee yhä useammin sisällön koostuvan pinenstä määrästä tekstiä ja suurista tuotekuvablokeista. Tämä on asiakkaille kaikista selkein tapa, koska tuotteita he ovat mitä todennäköisimmin tarkastelemassa. Tkenisesti ottaen se mahdollistaa myös huipputason responsiivisen toteutuksen. Grid-rakenne toistuu läpi koko sivun, ja kuvat näyttelevät suurta roolia sivun asettelussa. Navigaatio ja chackout-prosessi toimivat myös pienemmillä näytöillä hyvin.

Jos haluat katsoa vielä esimerkin Lamian rakentamasta responsiivisesta verkkokaupasta, niin näet sen referenssisivultamme.