Mikä on vikana kategoriapuuhun perustuvassa navigointitavassa?

Sekä hakukoneoptimoinnin että käytettävyyden näkökulmasta se tarjoaa yhtä hyvin tilaa ja "linkkimehua" kaikille kategorioillesi riippumatta siitä, mitkä niistä ovat tärkeimpiä tai useimmin käytettyjä. Tämä on ongelmallista kaupoissa, joissa on paljon kategorioita ja tuotteita, sillä kaupan jokainen linkki lähettää "linkkimehua" ei-tärkeisiin kategorioihin sen sijaan, että ne keskittyisivät verkkokauppasi tärkeimpiin kategorioihin.

Nyt kun olemme päässeet aiheeseen mainittakoon, että artikkeli käsittelee navigoinnillista rakennetta paljon hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, joten kannattaa lukea artikkeli hyvin.

 

Tämä voi kuulostaa järjettömältä, muttei itse asiassa ole sitä. Kysy itseltäsi:

Onko verkkoliikenteen kannalta tärkeimmälle laskeutumissivullesi mahdollista päästä yhdellä klikkauksella päänavigaatiosta?

Ovatko viisi suosituinta laskeutumissivuasi siellä?

Jos merkittävä osa kävijöistäsi katsoisi samaa tuotetta, laittaisitko sen päänavigaatioon?

 

Nämä ovat hyvin tärkeitä kysymyksiä. Veikkaan, että useimmat meistä eivät koskaan laittaisi tuotetta päänavigaatioon, koska sitä ajatellaan kategoriapuuperustaiseksi navigaatioksi, eikä siksi sovi rakentamasi päänavigaation ajatusmaailmaan.

Mutta jos kyseinen tuotesivu on todella tärkeä, tärkeämpi kuin useimmat alikategorioista, joskus jopa vielä tärkeämpi kuin suurin osa pääkategorioista, sinun todellakin täytyy laittaa se päänavigaatioon.

Jos sivu on todella tärkeä, sen täytyy olla päänavigaatiossa. Sillä ei ole väliä, onko kyseessä kategoria, tuote tai staattinen sivu.

Esimerkki: 

Ajatellaan, että myyt matkapuhelimia. Keskimäärin sinulla on todennäköisesti kolmesta viiteen suosikkimallia, jotka myyvät eniten.  Sadat muut mallit eivät kata edes kymmentä prosenttia myynnistä. Laita myyvimmät mallit päänavigaatioon! Tällöin sinulla on sisäiset linkit koko sivustoltasi suoraan niihin, mikä kasvattaa hakukoneiden tilastosijoitusta kyseisille hakusanoille. Parannat myös käytettävyyttä, sillä suurin osa kävijöistäsi löytää sen mitä he todennäköisesti ovat etsimässä suoraan päänavigaatiosta riippumatta siitä, mille sivulle he saapuvat.

Tämä on yksi yleisimmistä virhekohdista verkkokaupan onnistuneen navigoinnillisen rakenteen suunnittelussa. Useimmilla verkkokaupoilla on jonkinlainen kerroksittainen, fasetoitu tai suodatettu navigaatio. Magenton tapauksessa puhutaan kerroksittaisesta navigaatiosta, joka perustuu tuotteiden attribuutteihin ja kategorioiden suodattimiin.

Törmäät usein päätökseen - tekisinkö jostakin attribuutin tai kategorian. Useimmiten väärä ratkaisu tehdään tuotteen brändin kohdalla. Sillä ihmiset asettavat vaistomaisesti tuotteen brändin attribuutiksi. Useimmissa tapauksissa heidän olisi itse asiassa pitänyt asettaa se kategoriaksi.

 

Yksinkertainen keino, joka auttaa selvittämään, onko kyseessä ominaisuus vai kategoria:

Jos kohdesivun pitäisi olla laskutumissivu, se on kategoria. Muussa tapauksessa se on attribuutti.

Se on todellakin niin yksinkertaista. Jos haluat sivun korkealle hakukonetuloksissa ja haluat, että ihmiset saapuvat sille, tee siitä kategoria, älä attribuuttia.

 

Toinen esimerkki:

Brändi, joka myy autonosia. Täytyykö sinun todella asettaa arvoksi "Ford" yhdessä muiden avainsanojen kanssa tai yksin? Kyllä. Brändi on kategoria!

Väri - myy auton osia. Täytyykö sinun todella asettaa arvoksi "punainen" yhdessä muiden avainsanojen kanssa tai yksin? Ei. Väri on attribuutti!

Älä anna itsesi päätyä luomaan valtavaa päänavigaatiota, jossa kukaan ei oikeasti osaa navigoida. Jos kävijän täytyy tuijottaa navigaatiota yli 10 sekuntia löytääkseen etsimänsä,  on se liikaa!

Kuinka sitten pienentäisin sitä? Kuinka voisin yksinkertaistaa sitä? Noudata edellä mainittuja kolmea kohtaa saadaksesi selville, mikä todella on tärkeää. Siirrä sen jälkeen loput omalle sivulleen.

Tämä on oikea tapa - jopa Amazon tekee niin. Vaikka päänavigaatiossa on todella paljon kategorioita ja alikategorioita, voit lukea päänavigoinnin kymmenessä sekunnissa. Jos etsit jotakin muuta, katsot vain koko sivua.

 

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua, vastaan myös mielelläni kysymyksiin kaikesta verkkokauppoihin liittyvästä. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä halutessasi!