Aiemmin olemme kertoneet, mikä on hyvää esimerkiksi Magentoon perustuvissa kaupoissa. Tällä kertaa keskitymme verkkokauppojen nykyisiin ongelmiin ja siihen, kuinka nämä ongelmat saadaan ratkaistua.

 

1. Tuhlaat asiakkaan aikaa

Ajansäästö on yksi verkkokaupan kulmakivistä. Asiakkaan ei tarvitse kiertää kasapäin kauppoja läpi vain huomatakseen, että mitään sopivaa ei löytynyt. Verkkokaupassa kuluttajat voivat etsiä tuotteita parhaimmillaan todella nopeasti ja tehdä vertailuja. Tähän on tietysti syytä kiinnittää huomiota mahdollistamalla monipuoliset navigaatio- ja rajausmahdollisuudet. Toki monissa alustoissa tällaisia ei ole, mutta parempi vaihtaa myöhään, kuin ei milloinkaan.

Myös kaupan tekninen nopeus on syytä olla kunnossa. Erityistä huomioita kannattaa kiinnittää myös ostoprosessin sulavuuteen, sillä kuten analytiikka osoittaa, jokainen lisävaihe ostamisessa pudottaa osan asiakkaista pois.

 

2. Huonot tuotetiedot/yleinen informaatio/asiakaspalvelu

Informaatioteknologia ei ole syyttä saanut juuri tuota nimeä. Verkkosivuille mahtuu tietoa vaikka kuinka(tietysti jäsentely pitää tehdä asiallisesti), ja verkkokauppojen kannattaa hyödyntää tätä tilaisuutta. Tuotteista on syytä antaa niin paljon informaatiota kuin mahdollista, tekstin, kuvien ja videoiden muodossa. Kannattaa harkita myös arvostelumahdollisuuden käyttöönottoa.

Asiakaspalvelun ripeys ja monipuoliset yhteydenottomahdollisuudet nostavat luotettavuutta ja tarjoavat asiakkaille tilaisuuden kysyä lisää tuotteista. Tällöin saat henkilökohtaisen kontaktin asiakkaaseen, ja kun aloite tapahtuu kuluttajan puolelta, on myyntitapahtuma paljon kitkattomampi. Lisäksi yleiset tiedot yrityksestä, toimitusehdoista, palautuksesta tulee olla saatavilla ja näkyvällä paikalla. Ilman näitä asiakkaat eivät uskalla ostaa verkkokaupastasi.

 

3. Ulkoasu, ulkoasu, ulkoasu

Tämä on yksi pahimmista suomalaisten verkkokauppojen kompastuskivistä. Jopa uusien verkkokauppojen ulkoasu on kuin 90-luvun lopulta peräisin. Jos verkkokauppa näyttää epäammattimaiselta viritelmältä, asiakkaat kyllä löytävät äkkiä tiensä muualle.

Globaalien markkinoiden myötä kuluttajat tottuvat yhä korkeampiin standardeihin, joissa ulkomaiset verkkokaupat ovat edelläkävijöitä. Tämä on kohta, jossa suomalaisen verkkokauppiaan on tällä hetkellä helpoin saada kilpailuetua kansallisesti. Kustannustehokkain ja usein toimivin sekä näyttävin ratkaisu on ammattilaisteeman(huom. tällä ei tarkoiteta nyt  valmisverkkokauppojen vaihda-värit-napinpainalluksella -klooniteemoja) asentaminen ja kustomointi verkkokaupan tarpeisiin. Toisaalta hyvä ulkoasu erottaa sinut kilpailijoistasi, ja vaikutus myyntiin on suoraan nähtävissä.

 

4. Asiakkaiden omistautuneisuuden kasvattaminen(engagement)

Monesti verkkokauppiaat eivät ota huomioon sitä, että kerran ostamaan saatu asiakas on kullanarvoinen. Sen lisäksi, että saat kuluttajan ostamaan kaupastasi, hän kerryttää myyntiekosysteemisi aineetonta asiakaspääomaa, jos verkkokauppasi on oikein rakennettu. Tällä tarkoitan sitä, että asiakas tulisi vähintään lisätä sähköpostilistalle, integroida sosiaaliseen mediaan jne. ostotapahtuman jälkeen. Esimerkiksi asiakkaiden muistaminen syntymäpäivänä, tarjouslipukkeen lähettäminen tilauksen mukana ja Facebooksivujen tykkääjille erikoisalennusten tarjoaminen ovat esimerkkejä keinoista, jotka ovat yksinkertaisia, mutta joita moni verkkokauppias ei hyödynnä tarpeeksi.

Jos asiakas pidetään tyytyväisenä ja integroidaan ostajayhteisöön, hän todennäköisesti ostaa tutulta verkkokauppiaalta ensi kerralla uudestaan. Tämän viiteryhmän kasvattaminen inbound-markkinoinnin ja myyntiekosysteemin kautta on avain menestyvään verkkokauppaan.

 

5. Et tiedä, mitä asiakkaasi haluavat tai tekevät

Ruokakaupat ovat mestareita ostaja- ja kävijädatan seuraamisessa bonusjärjestelmien kautta. Mikset sinäkin alkaisi tietoisesti kehittämään verkkokauppaasi yhä paremmaksi faktojen, ei näppituntuman, pohjalta? Analytiikka vaatii tietysti tietotaitoa, mutta jos sivuston konversio(prosenttiosuus kävijöistä, jotka tekevät halutun toimenpiteen) kasvaa vaikkapa muutaman prosentin, se saattaa vaikuttaa liikevaihdostasi riippuen tuhansista euroisata satoihin tuhansiin.

Analytiikkaohjelmalla pystytyään tekemään päätelmiä huonosti myyvistä tai ei-kiinnostavista tuotteista, hiomaan ostoprosessia ja tarkkailemaan ihmisten käyttäytymistä sivulla. Lisäksi saadaan tietoa kampanjoiden tehokkuudesta ja siitä, mitä ihmiset haluaisivat ostaa verkkokaupasta. Analytiikan hyödyntäminen täysipainoisesti vaatii käytännössä ammattilaisen konsultaatiota, tai todella omistautunutta perehtymistä aiheeseen. Joka tapauksessa, ajatuskin siitä, että et tiedä mitä asiakkaasi tekevät kaupassa ja myyt tuotteita sokkona, on tuhoon tuomittu. Tämä kannattaa ottaa huomioon aivan verkkokaupan alkumetreiltä asti, jolloin ostoprosessia voidaan alkaa hiomaan välittömästi kuntoon.

 

Lisätieto osoitteessa: http://lamia.fi/