Meiltä kysytään usein: "Kuinka voimme kasvattaa konversiosuhdettamme ja muuttaa kävijämme ostajiksi?" Tässä kirjoituksessa keskitymme verkkokauppasi etusivuun, joka on useille kävijöillesi ensimmäinen sivu, jonka he näkevät. Teimme viiden avainaskeleen listan, jota voit seurata varmistaaksesi parhaan lopputuloksen.

 

 

1. Luo ostajapersoonia

 

Optimoidaksesi laskeutumissivusi vastaamaan paremmin kävijöiden odotuksia, on hyödyllistä kehittää ostajapersoonia. Ostajapersoona on yleiskuvaus kaikesta siitä, mitä tiedät tyypillisestä ostajasta. Kuvaus voi sisältää ostajan nimen, kuvan, iän, ostotottumukset jne. Voit mennä yksityiskohtiin niin tarkasti kuin haluat. Suosittelemme keskittymään kahden tai kolmen ostajapersoonan luomiseen, ei sen useampaan. Kun olet saanut luotua ostajapersoonat, voit saada paremman käsityksen siitä, mitä he odottavat sivustoltasi ja mitä sinun tulee tehdä vastataksesi odotuksiin.

 

 

2. Järjestele ja yksinkertaista

 

Olipa sinulla verkkokauppa tai vasta suunnittelet sellaisen perustamista muista, että yksinkertaisuus on avain erinomaiseen asiakaskokemukseen. Kävijöitä pommitetaan liiankin usein turhalla sisällöllä, joka on vain häiriöksi ja jos kävijällä on ongelmia suunnistaa sivustolla, todennäköisyys ostamiselle laskee nopeasti. Ainoa mahdollisuus saada hyvä sisältö erottumaan on poistaa vähemmän relevantti sisältö. Kysy itseltäsi: "Tarvitsenko todella tätäkin ominaisuutta?", "Sisältääkö tämä otsikko selkeän viestin, joka innostaa klikkaamaan?", "Voinko vähentää tekstin määrää?" Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa asiakkaitasi suoriutumaan tehtävistään paljon helpommin, mikä kasvattaa toteutuneen myynnin mahdollisuutta.

 

 

3. Aseta tärkein sisältö taitteen yläpuolelle

 

"Taitteen yläpuoli" on se osa verkkokaupastasi, jonka kävijät näkevät vierittämättä sivua. Verkkokauppasivustolla tätä osaa käytetään useimmiten näyttämään valittua tuotetta, alennustuotteita, päänavigaatiota, logoa, yhteystietoja ja hakukenttää. Harkitse tarkkaan, mitä sisältöä sijoitat "taitteen yläpuolelle", sillä pienillä virheillä voi olla suuri vaikutus konversiosuhteeseen.

 

 

4. Testaa Call-To-Action -painikkeet

 

Call-To-Action -painikkeet yhdistettynä loistotarjoukseen ovat yksi tärkeimmistä konversion parantajista. Muuttujat, jotka määrittävät CTA-painikkeen vaikutuksen, ovat painikkeen koko, väri, teksti ja sijainti. Esimerkiksi kun vertaamme "Lisää koriin" ja "Osta heti" -tekstejä, tutkimukset ovat osoittaneet, että "Lisää koriin" toimii paljon paremmin, sillä kävijät ajattelevat, että heitä laskutetaan heti "Osta heti" -painikkeen painamisen jälkeen. Nämä ovat yleisiä ohjenuoria, joita voit noudattaa, mutta on parasta tehdä A/B-testausta löytääksesi parhaiten toimivan yhdistelmän verkkokaupallesi.

 

 

5. Hoida A/B-testaus

 

Päätä ennen aloittamista, mitä elementtejä haluat testata - verkkokaupan ulkoasu, otsikko, CTA-painikkeet jne. Hoitaaksesi testauksen voit käyttää Google Analyticsin sisältökokeita ja vertailla kuinka erilaiset verkkokaupat suoriutuvat käyttäen satunnaisotosta.

 

Palaillaan taas verkkokauppojen merkeissä, sillä välin voit tutustua kirjoituksiimme reponsiivisesta designistä tai vaikkapa viimeisimpiin referensseihimme!