Kerron tässä oman pienen yrittäjäkokemukseni uuden ajan myynti- ja markkinointitapojen opettelustani. Internetin tarjoamat mahdollisuudet ovat niin laajat, että en voinut sitä tajutakaan siinä vaiheessa, kun ryhdyin verkkoliiketoimintaa suunnittelemaan. Perinteinen asiakashankinta ei ole mielestäni toiminut enää vuosiin niin kuin pitäisi ja ennen toimintani käynnistystä kartoitin myös erilaisia yhteistyö- ja kumppanuusvaihtoehtoja. Huomasin kuitenkin, että asian suurin ongelma minulle olikin se, että yksikään yrittäjistä joiden kanssa juttelin, ei tuntunut hoitavan kovin strategisesti toimintaansa verkon kautta. Se taas oli minulle oleellista, koska halusin testata mahdollisuudet moninkertaistaa asioita sen kautta.

Itse törmäsin tähän ajatukseen ensimmäisen kerran 2009, kun tein toista liiketoimintasuunnitelmaani ja tajusin miten valtavat mahdollisuudet verkolla olisi tulevaisuudessa. Silloin ei kuitenkaan vielä puhuttu siitä mistä nyt eli koko myynti- ja markkinointiprosessin hoitamisesta netin välityksellä. Harva yrittäjä varmaan on tajunnut myöskään sitä, kuinka strategisesti kaikki oikeasti täytyykään suunnitella. Ei riitä ihan yksi taito, tieto tai ohjelman hallinta. Prosesseja on hyvä miettiä myös vähän pidemmälle kuin ensimmäiseen kampanjaan asti. Kaikella mitä tekee tulee olla strateginen syy. Myöskään vanhoilla oletuksilla ja ennakkokäsityksillä ei pitkälle pötki ja onnistuu vaan todistamaan omat väärät vanhat ajatuksensa taas päteviksi vain sen takia, ettei ymmärrä missä oikeasti ongelma on.

Miksi säheltää, kun asiat voi myös oppia tekemään oikein

Uusien asioiden oppiminen vaatii kuitenkin valtavasti aikaa, kiinnostusta, halua ja oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä, mikäli mielii hyödyntää verkkoa vähän laajemminkin ja kannattavalla tavalla. Riittävän hyvän, toimivan ja testatun prosessin rakentaminen verkkoon ei käy hetkessä. Itselläni siihen on mennyt jo puoli vuotta eikä se vieläkään ole täysin valmis. Päinvastoin, olen vasta testannut ja löytänyt välineet, ohjelmat ja tavat miten sitä toteutan. Nyt vasta voin aloittaa tarkemman strategian kehittämisen aina myynnin hallintaa myöten. Käytössäni on tällä hetkellä toistakymmentä ohjelmaa sekä erilaisia seuranvälinettä, jotka mahdollistavat laadukkaan sisällöntuotannon. Haasteita vaativaa on myös kaikki se, miten käytännössä voit oppia tekemään esimerkiksi internetmainontaa järkevästi ja kirjoittamaan blogit hakukoneille.

Olen tehnyt koko työurani aikana valehtelematta kaikki mahdolliset virheet mitä ihminen voi internetin kanssa tehdä. Olen myös huomannut, että useimmat kollegani ja työnantajani tekivät niitä samoja ja moni jatkaa samaa linjaa vielä tänä päivänäkin. Olen uskonut yleisiin uskomuksiin kuten

”internetmarkkinointi ei toimi”
”Facebook markkinointi ei ole kannattavaa eikä se toimi btob myynnissä”
”google vie enemmän kuin tuo”
”ei ole aikaa kirjoittaa blogeja ja sen ajan voisi käyttää paremmin”
”miksi jakaisin tietoani ilmaiseksi”
”yrityksen tuotteista kertominen on tärkeämpää kuin omista kokemuksista”
”on tärkeämpää keskittyä vaan omien tuotteiden myyntiin kuin etsiä kumppaneita”
”miksi lisämyynti on tarpeen?”

Voi vitsi mikä tampio olen ollut! Ei siis kannata uskoa ja kuunnella ihmisiä, jotka eivät tiedä asioista enempää kuin sinä itsekään vaan kannattaa oikeasti etsiä tietoa ja koulutusta siihen mitä ei osaa, jotta oppii. Silloin ei tarvitse haaskata rahojaan ja kuvitella, että jokin asia ei toimi tai onnistu, kun tuloksia ei tule. Pitää osata tehdä asioita oikein, jotta tulee. Voin kertoa omasta kokemuksestani, että kun ensimmäisen kerran huomaa jonkin sellaisen toimivan, mihin ei joskus uskonut, on kokemus leukoja loksauttava. Näin on ihminen sokea itselleen.

Eikä siinä vielä kaikki, sanoo myyntimies. Huvittavimmaksi tilanne käy sitten, kun olet jo oppinut kaikenlaista uutta ja tiedät millä sapluunalla kannattaa tehdä ja toimia ja hetken päästä teet taas jokin uuden mokan, joka kuuluu sarjaan ”aloittelijan virhe”. Sen huomatessaan ei voi kuin todeta, että harjoitteluaikansa on tässäkin alassa ja lajissa, mutta on tässä paljon etujakin virheistä ja kantapään kautta oppimisesta huolimatta.

Onko sinusta sittenkin myyjäksi?

Yksi merkittävä hyöty on se, että voin keskittyä omien vahvuuksieni hyödyntämiseen työssäni sen sijaan, että joutuisin aina painimaan sellaisten toimintatapojen kanssa, jotka ovat kaikille pakkopullaa kuten esimerkiksi perinteisen uusasiakashankinnan toteuttamistavat. Internet nimittäin mahdollistaa aivan erilaisten persoonallisten ominaisuuksien hyödyntämisen myyntityössä kuin perinteinen malli. Nyt pitää olla hyvä kirjoittamaan, pitää osata tehdä asioita oikein ja pitkälle suunnitelmallisesti. Pelkkä improvisointi ei tuota tuloksia. Tämä mahdollistaa myös sen, että valtava ajattelun ja suunnittelun lahjani pääsee hyötykäyttöön. Ikuisesti ei voi suunnitella, pitää myös osata tehdä ja toteuttaa. Parhaiten homma toimii, kun siihenkin on suunnitelmallinen strategia, oikeat välineet ja ymmärrystä niiden käytöstä. Tämä internetmarkkinointityön tekeminen oman liiketoimintani myynnin ja markkinoinnin hoitamiseksi on tuonut minulle myös kaksi uutta ammattia, minusta tulee tässä sekä verkkokauppias että digimarkkinoija.

Siinä missä minä ihmettelen sitä miksi ihmiskunta elää mieluummin tietämättä todellisuudesta mitään ja yritän työkseni saada heidät avaamaan silmänsä, olen itse ollut vuosia ihan yhtä unessa internetin käytön suhteen, vaikka sen hyödyntäminen onkin aina kiinnostanut.

Avaa siis silmäsi ja katso vielä tarkemmin itseesi, ajatuksiisi ja uskomuksiisi, jotta oikeasti näet sen mitä pitää korjata tai muuttaa!

Kirsi Mäkinen
Muutosympyrä Oy
Uskalla katsoa itseesi, se parantaa hyvinvointia ja tehostaa toimintaa.