Kuinka erottua kilpailijoista. Se on yksi yrittäjän vaikeimpia kysymyksiä. Mitä niin erikoista sinä tarjoat, että potentiaalinen asiakas tulee valitsemaan juuri sinut? Ammattitaito on yksi tärkeimmistä kriteereistä. Ilman ammattitaitoa on aivan turha edes haaveilla pysyvistä asiakassuhteista. Tämän asianhan nyt kaikki tietävät. Mutta jos oletetaan, että olet raudanluja ammattilainen ja yhtä pätevä, jopa pätevämpi, kuin se naapuri yrittäjä, kuinka saat uuden asiakkaan tulemaan luoksesi, ja varsinkin tulemaan aina uudelleen? Valloittava persoonallisuutesikaan ei auta vielä, koska asiakas ei vielä tunne sinua.

Itse olen usein mielenkiinnolla seurannut miten eri yritykset erovat toisistaan. Nettisivujen perusteella jokainen kehuu kuinka "Meillä on ammattitaitoinen palvelu" ja "Laadukkaat huippu-super-hyper-tuotteet!" On hienot logot, on kauniita naistenkuvia, ihania kampauksia sekä kynsiä ja ripsiä. "Tule vaan meille, meillä viihdyt varmasti!"

Olen sitten kaupungilla kulkiessani seurannut, kuinka nämä raudankovat itseään kehuvat ammattilaiset erottuvat katukuvassa toisistaan. Tai ylipäätään katukuvasta. Ja useimmiten, valitettavasti, eivät juuri erotu. Hyvä, että kadulla kulkiessaan huomaa olevansa tällaisen huippusalongin edessä.

Yksi pahimpia kohtia on näyteikkunat. Valtavan suurissa ikkunoissa on pienen pienet teipit tai ikkunat on muurattu umpeen teippauksilla. Ikkunassa on esillä vuosia vanhoja auringonpolttamia puteleita, halvinta mahdollista ryppyistä satiinikangasta, joku säälittävä pieni valo sekä kuolemaa tekevä kukka, pahimmillaan oikein muovinen tekokukka.Tähän verrattuna ne umpeen teipatut ikkunatkin alkavat jo näyttää hyvälle.

 

 Tällainen on aika yleinen näky parturi-kampaamon näyteikkunassa.

 

 Onko se lahjatavarakauppa? Vai kukkakauppa? EI! Se on parturi.... ;D

 

 Tämän liikkeen värimaailma ei ehkä ihan ole enää 2010 -lukua. Silti juuri tällaiset teippaukset ja näyteikkunat ovat valitettavan yleisiä.

 

 Ei varmaankaan tarvitse edes sanoa tästä mitään. 

(Ja tässä on asialla ollut ammattisomitaja) 

 

Itselle ainakin tulee jo tässä vaiheessa olo, että en edes halua tietää kuinka pölyistä ja ahdistavaa sisällä on, jos ikkuna näyttää jo tuolta. Silloin tällöin tulee kuitenkin ainakin vilkaistua sisäpuollekin. Ja monesti näky on lähes sama. Valkoiset seinät on tapetoitu täyteen niillä samoilla hiusainevalmistajien valmiskuvilla, mitä löytyy jokaisesta liikkeestä. Asiakkaiden odotustilassa on muutama hassu penkki sekä kauhea kasa erilaisia kauneusalanlehtiä. Myyntitiskin takana napottaa elämäänsä kyllästynyt purkkaa jauhava "asiakaspalvelija". Ai että! Kyllä minäkin tuntisin varmasti oloni rennoksi tuollaisessa ympäristössä.

 

Tämä kuva löytyi sattumalta netistä, mutta vastaa kyllä täysin juuri sitä näkyä joka odottaa useimmissa kampaamoissa.

 

 Ja tämä kuva on samasta liikkeestä kuin yläpuolella oleva. Voi voi....

 

Tunsitko piston sydämessä? Muistuttiko kuvaus millään tavalla sinun liikettäsi? Mikäli näin on, kannattaa kipin kapin alkaa tekemään asialle jotain. Avaa silmät ja katso tilaasi uusin silmin. Se mikä oli muotia -80 ja -90 -luvulla, ei ihan välttämättä vastaa enää tämän päivän asiakkaan toiveita ja tarpeita. Joten olisiko aika panostaa nyt liikkeesi ilmeeseen, tehdä nuorennusleikkaus, laittaa paikat kuntoon? Sekä mikä tärkeintä, erottua siitä naapuriliikkeen Martasta, jonka kanssa olette kilpailleet samoista asiakkaista vuosikausia! Näytä, että sinä olet ajan hermolla pysyvä ammattilainen, haluat tuoda asiakkaillesi mielihyvää sekä antaa heille hetken irtautua arjesta. Tulla hemmoteltavaksi Sinun liikkeeseesi.ja nauttia kauniista ympäristöstä, sekä hyvästä hoidosta. Uskon täysin sydämin, että myyntisi tulee lisääntymään, ajanvarauskalenteri täyttyy, asiakkaasi ovat entistä uskollisempia ja viihdyt myös itse paremmin.