Jari Parantainen kirjoitti Pölli tästä -blogissaan ilmiöstä, joka oli tullut esille RAY:n testatessa Kulta Jaska -peliä ensimmäisiä kertoja. Koehenkilöt olivat tyrmänneet koko laitteen, se olisi useiden mielestä joutanut manalaan.

"Lisäksi RAY:n testaajat törmäsivät usein toistuvaan ilmiöön. Kun asiakkaat ovat tottuneet vanhaan, hyvään tuotteeseen, uusi poikkeava lähestyminen herättää useimmissa muutosvastarintaa."
 
Minä törmään omassa työssäni tähän lähes päivittäin. Kaikki menee lähes aina samalla kaavalla; asiakas soittaa minulle ja kertoo, että koti kaipaisi jotain muutosta. Minä menen paikalle ja huomaan, että JEES INDEED, kotisi kaipaisi hieman muutosta. Asiakkaan kanssa keskustellessa minulle herää mielikuva siitä, mitä asiakas kotiinsa kaipaa, vaikka hän ei aina osaakaan pukea sitä sanoiksi. Sitten alkaa suunnitteluosuus, jolloin hahmottelen konkreettisiksi kuviksi mitä asiakkaan kotiin voitaisiin hankkia ja miten asioita voisi muuttaa. Ja NYT se tapahtuu! Alkaa kauhea kulmien kurtistelu, hiljaisuus tai syvä huokailu.
 
"EI missään nimessä EI! Enhän minä nyt tuollaista! Eihän se sovi minulle ollenkaan. Tai siis.... no en tiedä.... voisihan se tietysti olla ihan kiva.... No en minä tiedä"
 
Harmittavan usein asiakas päätyy sitten kuitenkin ostamaan sen itselleen tutun ja turvallisen vaihtoehdon tai jonkun kompromissiratkaisun. Sitten kotona alkaa hirvittävä tuskailu kun ei kyseinen tuote sitten oikein kuitenkaan osunut kohdilleen, olisi sittenkin pitänyt ottaa se mitä suositeltiin. 
 
Näissä tilanteissa tekisi usein mieli käyttää tuota, ah niin kulunutta, mutta ah niin hyvää, mitäs minä sanoin -sanontaa. Harvoin sitä kuitenkaan teen, sillä useimmiten tuotteen pystyy vielä vaihtamaan jälkikäteen. Tästähän toki tulee lisäkuluja ja vaivaa kun tuotteita sitten kiikutellaan kauppaan ja takaisin.
 
Nämä kokemukset ovat toisaalta olleet hyvin avartavia kokemuksia asiakkailleni. He ovat oppineet luottamaan siihen, mitä alunperin ovat palkanneet eli ammattilaisen. Me kaikki emme voi osata kaikkea, joten jos olet jo palkannut tai olet palkkaamassa sisustussuunnittelijaa, lähde leikkiin mukaan avoimin mielen. Ota se seikkailuna ja mahdollisuutena oppia jotain uutta. Mutta ennen kaikkea muista luottaa ja heittäytyä!