Bloggaaminen on B2B-alan asiantuntijayrityksille yksi tärkeimmistä keinoista markkinoida palveluita ja viestiä omasta toiminnasta. Bloggaamalla voi tuoda esille osaamista ja osoittaa, että yritys on luottamuksen arvoinen.

Blogin ja nettisivujen kävijämäärien seuraaminen on yksi perustavanlaatuinen keino mitata yrityksen nettinäkyvyyden kehitystä. Kävijämääriä, esimerkiksi blogiartikkelin lukukertoja, voidaan kasvattaa aktiivisilla sosiaalisen median markkinoinnin toimilla. Näin inbound-markkinoinnin keinoilla lisätään yrityksen nettinäkyvyyttä. 

TULE LÖYDETYKSI

Erinomainen nettisivujen sisältö ja laadukas blogiviestintä antaa yritykselle mahdollisuuden tulla löydetyksi sen osaamisalueen termien hauissa. Löydetyksi tuleminen on erittäin oleellista inbound-markkinoinnissa: jos tulet löydetyksi, kun potentiaalinen asiakkaasi hakee Googlesta tietoa, olet jo askeleen lähempänä myyntiä. Pelkkä maksettu mainostaminen ei takaa löydetyksi tulemista, vaan laadukas sisältö, joka listautuu hyvin hakukoneisiin takaa löytämisen mahdollisuuden.

18 TAPAA KASVATTAA BLOGIN KÄVIJÄMÄÄRIÄ 

  1. Panosta blogisi sisältöön. Jos tekstisi ja asiasi ei kiinnosta ketään, et saa uskollisia etkä satunnaisiakaan lukijoita.
  2. Kun julkaiset blogiartikkelin, jaa se sekä yrityksen sosiaalisen median kanavissa että henkilökohtaisissa profiileissasi. Mieluiten hieman eri ajankohtina, jotta mahdollisimman useat seuraajat voivat huomata kirjoituksesi.
  3. Kasvata sosiaalisen median tiliesi seuraaja- ja tykkääjämääriä, jotta jakojasi lukevat entistä useammat potentiaalisesti palvelustasi kiinnostuneet.
  4. Panosta etenkin linkkien jakoon Twitterissä. Voit myös automoida jakoa, jotta linkkien jakaminen ja myös uudelleenjakaminen on säännöllistä. Ajasta kuitenkin järkevästi, eli personoi ja kehitä johdantojasi.
  5. Lisää yritysblogisi oman alasi blogilistauksiin ja yleisempiin blogilistauksiin, kuten Blogilista.fi:hin. 
  6. Lisää blogiisi mahdollisuus tilata uusimmat blogikirjoitukset sähköpostitse. 
  7. Tee blogiartikkelisi jakamisesta sosiaaliseen mediaan mahdollisimman helppoa. Mahdollista myös artikkelin lähettäminen sähköpostitse.
  8. Lisää RSS-syötteen tilaamisen mahdollisuus. Näin mm. Feedly-palvelua tabletillaan käyttävät voivat tilata bloggauksesi henkilökohtaiseen tuoreiden blogien listaukseen.
  9. Tarjoudu vierasbloggaajaksi alan mielenkiintoisiin blogeihin ja kolumnistiksi lehtiin.
  10. Tee alasi vaikuttajista haastatteluita!
  11. Varmista, että blogiasi on helppo lukea myös älypuhelimilla ja tableteilla. Onhan sivustosi responsiivinen eli mukautuuhan se käyttäjän näytön mukaan optimaalisen kokoiseksi?
  12. Julkaise säännöllisesti, jotta lukijasi osaavat odottaa sisältöä tutulla, tasaisella rytmillä.
  13. Opettele hakukoneoptimointia: kirjoita looginen otsikko, jossa avainsana esiintyy selkeästi. 
  14. Listaa blogisi reunassa yrityksesi sosiaalisen median kanavat, jotta sinua on helppo seurata.
  15. Linkitä tuorein blogiartikkelisi sähköpostisi allekirjoituksessa.
  16. Osallistu LinkedIn-ryhmissä ja jaa blogiartikkeleitasi.
  17. Käytä blogiartikkeleissasi laadukkaita kuvia ja luo infograafeja blogiartikkeleihisi.
  18. Käytä tarvittaessa maksullista Google- tai Facebook-mainontaa. 

YHTEENVETO

Ole aktiivinen bloggaaja, tee ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä ja pidä huoli siitä, että lukijasi voi mahdollisimman helposti ja kätevästi jakaa sisältöäsi omille verkostoilleen. Rakenna kerralla blogin tilaamismahdollisuudet ja seuraamismahdollisuudet kuntoon. Tarvitsetko siinä apua? Muista, että asiantuntija auttaa mielellään! :)

P.S. Jäikö jotain uupumaan? Kerro oma vinkkisi kommenteissa!

Kirjoittaja Minna Valtari on Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja konsultoi yrityksiä, organisaatioita ja niden asiantuntijoita toimimaan sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.