Mark Zuckerbergin mukaan Facebookin visiona on tarjota paras personoitu uutiskokoelma netissä sen käyttäjille. Facebookiin kirjauduttaessa avautuvalta etusivulta löytyvä uutisvirta on se paikka, missä uutisia ja ajankohtaisia kuulumisia meille tarjotaan, joten Facebookin uudistus keskittyy uutisvirran kehittämiseen.

UUTISVIRTA UUDISTUU

Uudenlainen uutisvirta tullaan julkaisemaan asteittain, eli ihan vielä emme itse pääse uutisvirtaa kokeilemaan. Tästä alta näet kuitenkin kuvan, miltä uutisvirta tulee jatkossa näyttämään. Jos olet aiemmin käyttänyt Facebookia älypuhelimella tai tabletilla, myös Facebookin selainversio näyttää tutulta - uudistus perustuukin nykyään hyvin yleiseen tapaan toteuttaa verkkosivustoja ja palveluja - palvelun ilme on johdonmukaisesti samannäköinen erilaisilla välineillä Facebookia käytettäessä.

Olennaisimpia uudistuksia ovat kuvien entistäkin suurempi koko ja rooli sekä useat eri uutisvirrat. Tärkeäksi uudistukseksi mainittiin myös globaali navigointi, eli jatkossa kaikilta Facebookin sivuilta pääsee vasemman reunan palkin ansiosta navigoimaan kaikkiin eri Facebookin osiin, joten surffailua ei aina tarvitse aloittaa etusivulta. Käyttäjien on jatkossa myös entistä kätevämpi määritellä, millaisia uutisvirtoja he itse toivovat heille näkyvän.

MITEN UUDISTUS VAIKUTTAA YRITYSTEN FACEBOOK-SIVUJEN KÄYTTÖÖN?

Uudistus tulee varmasti myös lisäämään Facebookiin sisältöä tuottavien yritysten paineita tuottaa yhä mielenkiintoisempaa sisältöä. Facebookissa voidaan jatkossa näyttää entistä näyttävämpiä ja isokokoisempia mainoksia ja tulossa on myös sivujen julkaisut kokoava uutisvirta, mutta toisaalta tiedossa on myös vain käyttäjien omien kavereiden julkaisuja sisältävä uutisvirta, johon ei yritysten tai brändien julkaisuilla ole asiaa - ellei sisältö ole niin mielenkiintoista, että sitä jaetaan käyttäjältä toiselle. Kuvien koon kasvaessa visuaaliseen sisältöön ja omaan kuvastrategiaan panostaminen tulee jatkossa vielä entistäkin tärkeämmäksi! Nähtäväksi jää, miten muutos tulee vaikuttamaan Facebookin EdgeRank-algoritmiin, jonka avulla Facebook on tähän asti määritellyt, mitkä julkaisut näkyvät kenenkin uutisvirrassa ja miten. 

Uutisvirtaan voit tutustua myös Facebookissa uutisvirtaa esittelevällä sivulla. Samalla sivulla voit myös klikata haluavasi uudenlaisen uutisvirran käyttöön mahdollisimman pian!

 

Kirjoittaja Minna Valtari on Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja konsultoi yrityksiä toimimaan sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.


Haluatko lukea lisää Facebookista?

Lue Minnan bloggaus:

"Facebook teki tykkääjien tavoittamisesta bisnestä" (28.10.2012) tai 

 "Facebook-tykkääjien tavoittaminen ja EdgeRank-laskentakaava" (11.9.2012)