Mediassa on viime päivinä herättänyt huomiota tapaus, jossa kuolleen Facebook-käyttäjän tykkäys päätyi Veikkauksen FB-mainokseen. On kysytty, miten tämä voi olla mahdollista ja myös mietitty, oliko käyttäjätili kenties kaapattu. Miten on mahdollista, että Facebook-käyttäjä vielä kuolemansa jälkeenkin toimii mainoskasvona yritysten sivuille ja julkaisuille?

Yhä useampi yritys turvautuu Facebookin mainosohjelmaan tavoittaakseen suuremman yleisön julkaisuilleen. Palvelun mainosohjelma ei kuitenkaan ole sieltä helpoimmasta päästä, ja vahinkoja sattuu helposti, jos mainosten luomisessa ei ole tarkkana. Palvelun sponsoroidut tarinat mahdollistavat myös Veikkaus-tapauksen tyyliset tahattomat kömmähdykset. Tässä blogiartikkelissa käyn läpi, millaisia mainosvaihtoehtoja Facebook tarjoaa ja miten niistä saa rahoilleen parhaiten vastinetta!

 

PUSKARADIOSTA MAINONTAAN

Facebook-sivujen ylläpitäjiltä ei varmastikaan ole jäänyt huomaamatta sivuilla tapahtuneet muutokset. Missä ennen näit listan sivun tykkääjistä, tarjoaa Facebook nyt päivittäistä mainostusta tykkääjämäärän kasvattamiseksi. Missä aiemmin näit sivusi ilmoitukset, näet nyt julkaisujen kattavuuden ja kehoituksen edistää julkaisujasi mainostamalla. Kattavuutta seuraava ylläpitäjä on myöskin varmasti huomannut julkaisujen kattavuuden rajun tippumisen sekä todennäköisesti myös sivusta tykkäävien käyttäjien aktiivisuuden vähenemisen.

Facebook on tehnyt tykkääjien tavoittamisesta bisnestä: puskaradion ja verkostojen kautta leviävät niin kutsutut orgaaniset suositukset menettivät siis merkitystään ja tilalle saapuivat maksetut, sponsoroidut tarinat.

Facebook-käyttäjistä tehtiin samalla mainoskasvoja.

Palvelun nykyinen käyttölogiikka on periaatteessa hyvin simppeli: koska käyttäjillä on yhä enemmän ystäviä ja he tykkäävät yhä useammista sivuista, eivät kaikki päivitykset mahdu uutisvirtaan. Siksi Facebookin kehittämä EdgeRank -algoritmi määrittää, mitä julkaisuja käyttäjä näkee uutisvirrassaan. Rankkaukseen vaikuttaa julkaisun läheisyys, sen painoarvo sekä julkaisun ajankohta. Sivun ylläpitäjän täytyy siis tarkkaan miettiä, mitä ja milloin hän julkaisee, jotta hän tavoittaisi mahdollisimman suuren yleisön. Mutta vaikka julkaisut optimoitaisiin parhaimmalla mahdollisella tavalla, ne eivät silti tavoita kuin keskimäärin 15 prosenttia sivun tykkääjistä – lopuista on maksettava. Tämä on Facebookin virallinen linjaus. Sivun ylläpitäjä joutuu siis maksamaan halutessaan tavoittaa kaikki sivustaan tykänneet käyttäjät –  toki tällainen mainostaminen on suhteellisen halpaa. Tykkäjämäärien kasvattaminen tai julkaisujen levittäminen myös tykkääjäkunnan ulkopuolelle vaatii taas lisätoimenpiteitä.

ÄLÄ EKSY MAINOSVIIDAKOSSA

Ensi näkemältä Facebookissa mainostaminen vaikuttaa helpolta: klikkaa vain ”edistä julkaisua”, määritä budjetti ja tadaa, julkaisu näkyy yhä useammalle käyttäjälle! Totta, näin helposti sen voi myös tehdä, mutta huomaa, että tällä tavalla tavoitat sivustasi jo tykänneitä käyttäjiä ja heidän ystäviään kolmen vuorokauden ajan, ja teet sen vielä aika suolaisella budjetilla, jos sivullasi on paljon tykkääjiä. Julkaisun edistämisen lähtöhinta nimittäin on 4 euroa.

Jos taas haluat kasvattaa tykkääjäkuntaasi, mainostaa verkkosivuasi tai näyttää julkaisuasi myös niille, jotka eivät vielä sivustasi tykkää, ota suunnaksi mainosten hallinta. Ensimmäinen askel on mainostilin luominen. (Kyllä, tämä on juuri se kohta, kun annat luottokorttisi numeron Facebookille.) Sen jälkeen pääset luomaan kampanjoita ja mainoksia sekä määrittämään mainostukseen käytettävän budjetin, joka voi perustua joko mainoksen näyttökertojen tai klikkausten määrään.

Facebookissa voit siis mainostaa sekä sivuasi että sivullasi tehtyjä julkaisuja, mutta myös vaikkapa tapahtumaa tai yrityksesi verkkosivua.

Käyn tässä bloggauksessa lyhyesti läpi kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa, ettei TMI-kerroin (Too Much Information) nouse liian korkeaksi. Facebook-mainonnasta ja erityisesti mainosten optimoinnista kun voisi helposti kirjoittaa paksummankin oppaan.

LISÄÄ TYKKÄÄJIÄ, LISÄÄ NÄKYVYYTTÄ 

Kun haluat saada sivullesi lisää tykkäyksiä, voit luoda sivumainoksen, johon kuuluu pieni kuva ja lyhyt tekstipätkä. Tämä mainos johtaa Facebook-sivullesi ja kannustaa siis käyttäjiä tykkäämään sivustasi. Kun taas valitset vaihtoehdon ”markkinoi sivujulkaisuja”, voit määrittää, mitä sivusi julkaisua haluat mainostaaeli minkä julkaisun haluat leviävän myös sivusta tykkäämättömien keskuuteen. 

Heti näiden vaihtoehtojen jälkeen pääset muokkaamaan mainostasi ja valitsemaan, otatko sponsoroidut tarinat käyttöön. Juuri nämä sponsoroidut tarinat ovat niitä, joista Veikkauksen tapaus sai alkunsa: ”Kalle Käyttäjä tykkää sivusta Somelan saha ja sumppi”. Jos käyttäjä on sen asetuksissaan sallinut, voi Facebook käyttää sekä profiilikuvaa että nimeä tämän tyyppisissä mainoksissa. Tällöin käyttäjä näkee virrassaan sponsoroidun tarinan siitä, että käyttäjän ystävä tykkää mainostetusta sivusta.

Mainostat sitten sivuasi tai julkaisuasi, pääset seuraavaksi määrittämään kohderyhmää. Kun muutat kriteerejä, näyttää Facebook oikeassa laidassa mahdollisen kohderyhmän koon valitsemillasi kriteereillä. Jos siis haluaisin mainostaa kaikille 25-55-vuotiaille suomalaisille, jotka ovat kiinnostuneet markkinoinnista, voisin parhaimmassa tapauksessa tavoittaa hieman alle 21 000 henkilöä.

HINNOITTELU

Kohderyhmän määrittelyn jälkeen Facebook tarjoaa sinulle automaattisesti mainokseesi päiväbudjettia eli rahasummaa, jonka haluat enintään laittaa mainostamiseen päivässä. Tätä summaa pääset kyllä muuttamaan, kuten myös kampanjoiden päiväbudjettia. Kuten mainitsin aiemmin, voit sen jälkeen valita, veloitetaanko sinua näyttökertojen vai klikkausten perusteella, ja myös määrittää, kuinka paljon yksi klikkaus tai 1000 näyttökertaa maksaa.

Voit valita, veloitetaanko sinua näyttökertojen vai klikkausten perusteella.

Mainoksen luomisen ja julkaisun jälkeen pääset seuraamaan budjettiasi mainostenhallinnasta, josta löytyy myös muuta tilastotietoa mainoksestasi. On hyvä aktiivisesti seurata, miten mainos pärjää eli miten se näkyy valitsemallasi budjetilla, saako se klikkauksia ja tuoko se uusia tykkäyksiä. 

OPTIMOINTI

Koska Facebookin mainostilasta kilpailee yhä enemmän mainostajia, kannattaa mainoksen optimointiin käyttää aikaa. Mieti kohderyhmä kuntoon, valitse kiinnostava kuva ja aktivoiva päivitys. Tarkista budjetti ja hinnoitteluasetukset, ettei yllätyksiä pääse sattumaan. Tärkeää on myös seurata vähintään päivittäin mainoksen toimivuutta ja tehdä muutoksia, jos vaikuttaa siltä, että tavoitteista jäädään.

Oikein kohdennetut ja tarkkaan mietityt Facebook-mainokset voivat tuoda sivullesi uusia tykkääjiä ja aktivoida sivustasi jo tykänneitä käyttäjiä. Vaikka hyvän mainoksen luominen vaatiikin hieman aikaa ja vaivaa, on toimiva mainos vaivan väärti. Facebook kaupallistaa jatkuvalla tahdilla palveluaan ja näin ollen mainokset ovat nykyisin olennainen osa onnistunutta Facebook-markkinointiviestintää.

Kirjottaja Petra Louhimies on Someco Oy:n sosiaalisen median konsultti. Hän on viittä vaille valmis kauppatieteiden maisteri Åbo Akademista, jonka erityisosaamiseen kuuluu blogiviestintä sekä suomeksi och på flytande svenska. Petra on innokas harrastelijavalokuvaaja, joten visuaalisuus on hänelle tärkeä osa toimivaa viestintää.