Facebook julkaisi tiistai-iltana 27.8. uudet, helpotetut sääntönsä sivustolla tapahtuvaan kampanjointiin. Tässä bloggauksessa tiivis yhteenveto Suomessa yhä ylivoimaisesti suosituimman sosiaalisen median palvelun uusista promootiosäännöistä. Facebookissa paljon uutisvirroissa vilahtelevat Tykkää & jaa -kilpailut eivät ole olleet, eivätkä yhäkään ole Facebookin sääntöjen mukaisia. Facebook on tähän asti edellyttänyt promootiosäännöissään, että Facebook-kilpailuja saa toteuttaa vain Facebookin sovelluksilla ja esimerkiksi niihin upotetuilla kilpailulomakkeilla, mutta nyt palvelu on vihdoin höllännyt hieman sääntöjään. Kaikkea ei kuitenkaan vieläkään ole sallittu.

Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend's Timeline to get additional entries” is not permitted). (Promootiosäännöt)

Enää Facebook ei siis edellytä, että kaikki kilpailut toteutettaisiin sovelluksilla eli niin kutsutuilla tabeillä. Tämä ei silti tarkoita, että niin sanot "Tykkää ja jaa" -kilpailut olisivat vieläkään sallittuja.  

Uudistuneiden sääntöjen mukaan yritykset voivat:

  • Ottaa vastaan osallistumisia kilpailuihin lähettämällä kommentin sivuille tai tykkäämällä tai kommentoimalla yksittäistä julkaisua
  • Ottaa vastaan osallistumisia pyytämällä käyttäjiä viestittämään sivulle
  • Tykkäyksiä voidaan käyttää äänestysmekanismina

Uudistuneista säännöistä ei kuitenkaan löydy pykälää, jonka mukaan julkaisun jakamista saisi käyttää kilpailuun osallistumisen keinona, joten roskapostinomaiset Tykkää ja jaa-julkaisut eivät vieläkään ole sallittuja Facebookissa. Lue lisää Facebook promootiosäännöistä täällä.

Kirjoittaja Minna Valtari on Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja konsultoi yrityksiä toimimaan sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.