Kirjoitus on julkaistu aiemmin Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehdessä 12.3.2013.

Sosiaalinen media ei ole tietotekniikkaa. Sosiaalinen media ei ole myöskään rakettitiedettä. Se on uusien tuotteiden esittelyä, mielenkiintoisten artikkelien jakamista, ideoiden hakemista joukkoistamalla ja asiakkaiden kuuntelua, eli toisin sanottuna yrityksen toiminnasta viestimistä, toiminnan markkinointia ja asiakaspalvelua.

Millainen yrityksesi digitaalinen jalanjälki on eli mitä hakutulokset kertovat yritystoiminnastasi? Oletko läsnä oman aihepiirisi keskusteluissa vai oletko jättäytynyt syrjään? Oletko eturintamassa uudistamassa toimintaasi ja hakemassa uudenlaista liiketoiminnallista hyötyä uusia kanavia käyttäen ja uusia toimintatapoja hyödyntäen?

Hyötyä liiketoimintaan brändäten

Pienten yritysten toiminta usein kulminoituu yhteen tai muutamaan henkilöön, joiden osaamisen ympärille yrityksen toiminta muotoutuu. Henkilöbrändäys, eli osaamisen osoittaminen ja esille tuominen ovat näin ollen koko yritystoiminnan perusta. Sosiaalinen media tarjoaa pienemmällekin yritykselle kustannustehokkaan mahdollisuuden osaamisen esille tuomiseen ja on siksi erittäin varteenotettava väline markkinointiviestinnässä.

Silmien sulkeminen ei auta ketään. Me kaikki olemme samassa tilanteessa: kilpailu on nykypäivänä kovaa ja osaajia on paljon. Omaa osaamista tulee kehittää ja katse täytyy koko ajan pitää tulevaisuudessa. Vain siten voi olla oman alansa edelläkävijä. Tätä kehittämistyötä voi tehokkaasti tehdä sosiaalisen median yhteisöjen tuella uusia ideoita hakien ja verkoston osaamista hyödyntäen.

Tavoitteet ja panostukset linjaan

Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet täytyy miettiä selkeiksi. Jotta toiminnan voidaan todeta onnistuneen, täytyy toiminnalle asettaa selkeät tavoitteet, joihin pyritään. Sosiaalisessa mediassa tavoitteeksi usein asetetaan fanien määrä, mutta sen lisäksi kannattaa myös panostaa fanien aktiivisuuteen, jotta viestiä saadaan leviämään kaverilta toiselle. Sosiaalisen median toiminta on pitkälti brändäystä ja markkinointiviestintää, joten myös asiakkaiden näkemyksiä ja palautetta kannattaa kuulla, kun miettii, toiminnan onnistumista.

Jos sosiaalisen median läsnäoloon, sisällöntuotantoon ja asiakaskunnan kommenttien seuraamiseen ei olla valmiita panostamaan, koko sosiaalisen median toiminnan ylläpito voi olla resurssien hukkaamista. Sosiaalisen median toiminta pitää rakentaa luontaiseksi jatkeeksi yrityksen todelliselle toiminnalle: sosiaalinen mediahan ikään kuin kuvastaa digitaalisesti reaalimaailmaamme. Sosiaalisen median käytön antaman kuvan tulee siis vastata todellista toimintaamme: jos haluamme toimia asiantuntevasti, satsaamme sosiaalisen median hyödyntämiseen ja löydämme itsellemme ja yrityksellemme luonnollisen tavan toimia. Jos taas jäämme amatöörimäiselle, yleisesti hyväksyttyjen sääntöjen vastaiselle tykkää- ja jaa-kilpailujen tasolle, yrityksemme viestit koetaan turhauttavaksi roskapostiksi, josta halutaan eroon.

Nykypäivän tietotulvassa on vaikea nousta esille. Onnistunut viestintä, innostava sisältö ja vuorovaikutteinen toimintatapa auttavat yrityksiä erottumaan edukseen. Niin moni on lähtenyt soitellen sotaan – liian mainospainoitteisella asenteella Facebookiin – että meillä yrittäjillä on vielä tekemistä, jotta vakuutamme, miksi yritystemme toiminnasta tulisi kiinnostua, vaikkei tykkäämisestä palkintona olisikaan mahdollisuutta voittaa jotain ilmaiseksi. Kun haluat palvella asiakkaitasi, kehittää yritystäsi, ottaa opiksesi huonoista asiakaskohtaamista ja vahvistaa positiivista näkyvyyttä, kuuntele tarkkaan, mitä asiakkaasi sanoo ja toimi sen mukaisesti.

Kirjoittaja Minna Valtari on Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja kehittää sosiaalisen median markkinointiviestintää entistä tehokkaammaksi.