Selailin erään keskisuuren tilausajoyrityksen sivuja. Sieltä pompsahti esille lause....”rekrytoidaan keikkakuskeja viikolle ilta-ajotehtävin ja viikonloppuajoihin..”

Aloin ihan miettimään, kuinka se oikeastaan on tällä hetkellä mahdollista..?

Erilaiset Euroopan yhteisön säännökset, joita Suomi on myös sitoutunut  noudattamaan, oikeastaan estävät sen.

Myös kuljetusyritysten ja kuljettajien tulisi olla niihin sitoutunut.


Ehtona on myös ammattipätevyyden voimassaolo.
Näitä säännöksiä niin kuljettajien kuin yritystenkin tulisi noudattaa.


Mutta palataanpa tuurareihin. Joissakin aiemmissa kirjoitelmissa olen yrittänyt painottaa kuljettajien ja yritysten vastuullisuutta tavaran ja henkilöstön kuljetuksissa.
Mitä, jos tapahtuisi  vakava, massiivinen onnettomuus, matalaan siltaan ajaminen, ajoneuvojen kaataminen. Kannattaisiko kuljetusyrityksen tehdä jonkinlainen riskikartoitus ja – laskelma, kestääkö yritys moisen tapahtuman, vai onko se lopullinen niitti yrityksen toiminnalle,


En väitä suinkaan, että ei pitäisi käyttää tilapäisesti ajavia kuljettajia, mutta heidät pitäisi perehdyttää, huolehtia heidän ammattipätevyydestään sekä heidän tietämystasostaan voimassaolevien määräysten osalta.


Ihmisen käyttämätön tietotaito vanhenee, ruostuu ja lopuksi vain luulee tietävänsä...
Esimerkiksi ennen 10.9.2009 ajoi ns kuorma-autokortin lähes jokainen ajokortti- ikäinen. Harva heistä on kuitenkaan yläpitänyt ammattipätevyyttään, joka vanhenee 9.9.2014.
Eivät he varmaan tiedä edes moisesta asiasta, että yksi mahdollinen ammatti tai tuleva työura on katkolla ja jää tauolle.

Olen pitänyt ammattipätevyyden jatkokursseja mielestäni mittavan määrän, mutta en ole tavannut yhtään ei kuljettajan työssä olevaa c- korttilaista niillä kursseilla.
Jos minä olisin kuljetusyrittäjä, etsisin siitä joukosta potentiaaliset hyvät aihiot, rekrytoisin ne rahalla kuljettajiksi, huolehtisin heidän tietojen päivittämisestä ja takaisin hyvän jatkumon yrityksen toiminnalle.

Näin niitä tuurareita ja keikkakuskeja olisi käytössä vielä ensi vuonnakin..

Raimo V