Haluatko suunnitella kotisivut uusiksi. Tässä joitain vinkkejä alkumetreille.

1. Aloita aina sisällöstä. Älä kerro vain tuoteluetteloita ja -ominaisuuksia, vaan mieti sisältöä asiakkaasi näkökannasta: mikä heitä kiinnostaa? Mitä hyötyä palvelustasi tai tuotteestasi heille on? Mieti kokonaispalvelua, toiminnallisuuksia ja eri kohderyhmiä. Tee tämä jopa ennen visuaalisen suunnittelijan, julkaisujärjestelmän tai muiden teknisten ratkaisujen valintaa.  Haluatko blogata? Minkälainen tekniikka olisi tarpeisiisi sopiva eikä ylimitoitettu tai liian jäykkä?

2. Ota huomioon hakukoneet jo navigaatiota suunnitellessasi. Käytä navigaatiossa ja otsikoissa sanoja, joilla kohderyhmäsi tietoa etsii. Unohda siis otsikot, joissa lukee pelkkiä adjektiiveja tai vaikeita tuotenimiä, kuten “SuperDuperPro-ratkaisu”.

3. Sisältö muodostuu yrityksesi strategiasta. Sivuston rakentamisvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota myös tuotteistukseen. Onko monipuolista palvelutuotettasi mahdollista pilkkoa osiin ja esittää toisistaan eriävinä tuotteina? Tee jokaiselle tuotteelle hyvä nimi ja oma sivunsa. Pidä kokonaisuus yksinkertaisena ja selkeänä. Muista, että paras optimointikeino on laadukas sisältö.

4. Mistä sisältöideoita? Niitä syntyy kyllä, kun pysähdyt miettimään, mitä yrityksesi tarjoaa asiakkaille, tarjoatko tuotteita, kokonaispalvelua tai haluatko tuoda kotisivuillasi lisäarvoa asiakkuuteen, esimerkiksi jakaa ohjeita, ideoita tai tuotteesi käyttöön liittyvää fiilistelyä. Esimerkiksi sohvakauppiaalla voisi olla vinkkejä laatulukemiseen tai sohvatyynyjen virkkaamiseen. Näin tuodaan näkyvyyttä ja kiinnostavuutta brändillesi ja sivusi houkuttelevat asiakkaita jakamaan niiden sisältöä ystävilleen.

5. Mieti alusta lähtien koko verkkostrategia. Mitä kaikkea haluat verkossa tehdä ja minkälainen rooli kotisivuilla koko verkkostrategiassa on? Osallistutko sosiaaliseen mediaan (johon ovat siis ryhtyneet myös vakavasti otettavat yritykset) ja jos osallistut, niin miten? Mieti, mitä rooleja eri sivustoilla on, esimerkiksi kotisivuillasi voi olla useampia kohderyhmiä, mutta Facebook-sivulla jokin rajattu kohderyhmä, Linked-in-palvelussa toinen ryhmä ja Slidesharessa kolmas. Muitakin sosiaalisen median kanavia on käytettävissä, niitä voi valita sen mukaan, onko tuotteesi visuaalinen vai ei, tai kuinka monimutkaisesta palvelusta on kyse. Pitäisikö joku tuote nostaa näkyviin erillisellä kampanjasivustolla?

6. Miten päivität ja tuoreutat sivuja? Muista myös, että sivustoa olisi hyvä päivittää vähän väliä, jotta asiakkaiden kiinnostus säilyisi ja että sivut löytyisivät hakukoneista paremmin. Tämä kannattaa ottaa huomioon julkaisutapaa miettiessä. Itse perustin omat kotisivuni WordPress-pohjalle, jotta voisin jatkuvasti päivittää jokaista osaa sivustollani.

7. Sisäinen markkinointi ja verkkotyöskentely. Sivusto on yrityksen olohuone, josta pitäisi olla hyötyä myös yrityksen sisäisessä markkinoinnissa. Sivuston kautta ohjataan kävijöitä keskustelemaan, oli kyseessä sitten asiakas tai oma henkilöstö.