Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa kesä kuin lupaamalla keskittyä itseensä ja omaan hyvinvointiinsa.

Hyvinvointisuunnitelman (tai työhyvinvointisuunnitelman) tavoitteena on auttaa suuntaamaan resursseja sellaisiin asioihin, jotka edistävät yksilön hyvinvointia. Suunnitelma myös helpottaa hyvinvoinnin kehittymisen seuraamista.

Voit aloittaa suunnitelman tekemisen miettimällä hyvinvointiin liittyviä tavoitteitasi. Haluatko esimerkiksi tuntea olosi energiseksi aamuisin? Listaamistasi tavoitteista voit poimia pari tärkeintä, kehittämistä vaativaa teemaa ja keskittyä niihin kesällä ja loppuvuonna 2014.

Kun tavoitteet on selvillä, sinun on mietittävä keinot / toimenpiteet, joilla pääset tavoitteisiisi. Aikatauluta toimenpiteesi ja mieti, miten seuraat edistymistäsi. Olisi hyvä, jos seurantaan voisi liittää jotain konkreettisia mittareita.

Pohdi, kuka voisi tukea sinua matkan varrella – yhdessä kulkeminen on helpompaa. Selvitä etukäteen mahdollisia esteitä, mitä prosessin kuluessa kohtaat ja mieti etenkin sitä, miten pidät oikean suunnan esteistä huolimatta.

Voit hyödyntää hyvinvointisuunnitelman laatimisessa Wellben hyvinvointisuunnitelmapohjaa.