Edellisessä blogikirjoituksessa kerroimme, kuinka voit hyödyntää listoja tavoitteidesi saavuttamisessa.

Talouselämän Työhyvinvointi-blogissa Veritas Eläkevakuutuksen työhyvinvointipäällikkö Minna Lundström kirjoitti aiheesta ”Hallitsetko tehtävälistaa vai hallitseeko se sinua”. Hänen oivalluksenaan oli jättää tehtävälistaan armollisesti tyhjiä ranskalaisia viivoja eteentulevia, suunnittelemattomia tehtäviä varten. Listat ovat tehokkaan ihmisen oiva väline, mutta niistä ei saa tulla itsetarkoitus. Niitä pitää hallita.

Harvard Business Review´n parin vuoden takaisessa blogikirjoituksessa ”Two Lists You Should Look at Every Morning” meitä kehotetaan laatimaan kaksi listaa: fokuslista ja häiriötekijä-/sivuuttamislista. Fokuslistaan kirjataan ne tärkeät asiat, jotka halutaan tehdä tai saavuttaa; häiriötekijälistaan listataan puolestaan sellaisia asioita, joihin ei haluta tuhlata aikaa.

Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa häiriötekijälistaa, ja se toimi yllättävän hyvin. Muun muassa sähköpostien turhan vilkas vilkuilu päivän aikana jäi vähemmälle. Oivalluksena päätin myös alkaa teemoitella tekemisiäni eri päiville. Kun keskityn yhtenä päivänä yhteen teemaan sen sijaan, että yrittäisin tehdä päällimmäiset asiat kaikilta elämänsaroilta, saan enemmän aikaan vähemmällä vaivalla.

Listat voivat kahlita ja aiheuttaa stressiä, mutta ne voivat myös vapauttaa resurssejamme. Mikä onkaan sen mukavampaa kuin listata illalla ajatukset paperille, jotta voi rauhallisin mielin unohtaa tekemättömät työt yön ajaksi.

 

Blogitekstin tuotti: Wellbe Oy.